Gazdaság

Magyar bor mindenkor

Akkor jó egy termék megjelenése és kommunikációja, ha azt üzeni, amit maga a bor is, a pincészetnek is figyelnie kell a marketingeszközök tudatos felhasználására

A hagyományos borok mellett jelentősen megnőtt a vegán, a bioborok és az alkoholmentes borok keresete. A magyar bor külföldi népszerűsítését elsősorban a jól felépített koncepció segítheti, amely utat nyithat a kis pincészetek versenyszférába jutására.

Magyar bor mindenkor
Egy jól felépített koncepcióval lehet népszerűsíteni külföldön a magyar bort
Fotó: MH/Purger Tamás

Egyaránt emelkedő tendenciát mutat a félszáraz és a száraz fajtájú borok népszerűsége – nyilatkozta a napokban Herczeg Ágnes borszakértő az Agrárszektor.hu-nak.

Ismertette, ez a jelenség annak is köszönhető, hogy a mostani generáció fokozottan egészségtudatos életmódot folytat a borfogyasztásban is, úgy ahogyan az élet több területén. Közölte, egy merlot célszerű választás lehet azoknak, akik kiemelten gyümölcsös ízre vágynak, de nem kívánnak édeset fogyasztani. Szerinte a fiatalság egyre inkább az elsőrangú minőségű, de egyben jó árfekvésű borokat részesíti előnyben, így a legolcsóbb és a leginkább eladható minőségi borok ezer forint körüli kategóriában mozognak.

Herczeg Ágnes felhívta a honlap figyelmét, egyre keresettebbek az úgynevezett bioborok is, ennek ellenére csupán egy szűk réteg érdeklődik irántuk. Habár a vegán, illetve az alkoholmentes borok is kelendőek Magyarországon, utóbbit – a borszakértő elmondása szerint – nem tekinthetjük klasszikus értelemben vett bornak, ugyanis a legfőbb összetevő, az alkohol hiányzik belőle. A bor ugyanis erjesztett szőlőlé, így ha kivonjuk az alkoholt, akkor kivesszük belőle magát a bort is, amely a minőség rovására megy, és ízvilágban fényévekre van a hagyományos bortól – tette hozzá.

Herczeg Ágnes a kitért a bormarketing témájára is, hangsúlyozta, hogy a borászat is ügyel a marketing tudatos felhasználására a fogyasztók érdekében. Megjegyezte, akkor jó egy bor megjelenése és kommunikációja, ha azt üzeni, amit maga a bor is. A versenyszférában történő megmaradással kapcsolatban kiemelte, hogy egy új, kisebb pincészetnek kizárólag egy másik, hasonló kategóriájú pincészettel kell felvennie a versenyt. Ez egyáltalán nem lehetetlen, hiszen az Y generáció a szokásos klisékből kilépve kíván új, minőségre törekvő pincészeteket felfedezni.

Emellett egy jól felépített koncepcióval és a koncepció mentén haladó egyéni történetátadással lehetne közvetíteni az emberekhez a magyar bort. Nem szabad semmilyen formában a kizárólag racionális vonalat követni, mert amíg ezt a módszer választjuk a kommunikáció szintjén, addig nem vehetjük fel a versenyt a nemzetközi porondon. Nagyon sok jó borunk van, ugyanakkor arra érdemes fektetni a hangsúlyt, hogy ezeket külföldön is megismerjék – egészítette ki a borszakértő a szakportálnak.

Herczeg Ágnes munkásságát korábban a „The Future 50” elnevezésű nemzetközi díjjal ismerték el, így felkerült a világ 31 legkiemelkedőbb új generációs borszakértőjének listájára. A világhírű szakemberekből álló zsűri több mint hatszáz pályázó közül választotta ki a nemzetközileg is meghatározó szakértőket bor, szaké és párlat kategóriában. A fiatal borszakértő emellett elnyerte az Év női vállalkozója díjat is 2015-ben. Herczeg Ágnes hivatalos honlapja szerint szerzőként és társszerzőként hét könyv is fűződik a nevéhez, valamint egyebek mellett egy nagy áruházlánc márkanagyköveteként tevékenykedik.

Kapcsolódó írásaink

Borvidékeink nyomában

ĀAz utóbbi években fellendülőben van a pannonhalmi borvidék idegenforgalma, az elvándorlás sem jellemző