Gazdaság

Csaknem háromezermilliárdot spóroltunk volna, ha a baloldali kormányok elkerülik a PPP-konstrukciót

Előnytelen koncessziós szerződések

Amennyiben hitelből valósítja meg annak idején a baloldali kormányzat az autópálya építési beruházásokat és nem az úgynevezett PPP-konstrukciókat választja, akkor 2853 milliárd forintot, a mai magyar GDP hét százalékát, majdnem a teljes államosított magánnyugdíjvagyonnak megfelelő összeget takaríthatta volna meg – írta tegnap a G7 gazdasági szakportál annak kapcsán, hogy kiderült, tavaly száztizennégymilliárd forintot fizetett a magyar állam az M5-ös és M6-os autópályák tulajdonosainak.

Csaknem háromezermilliárdot spóroltunk volna, ha a baloldali kormányok elkerülik a PPP-konstrukciót
M6-os autópálya
Fotó: MH

A PPP-szerződések a legdrágább hazai köz- és magánszféra közötti koncessziók. A liberális közgazdászok szerint előnyös konstrukciót a 2002 és 2010 közötti MSZP–SZDSZ kormányok alkalmazták: az elmélet szerint a magáncégek költséghatékonyabban és gyorsabban tudják a beruházásokat megvalósítani, jobb minőségben végzik el a karbantartást. A PPP lényege, hogy egy cég megvalósít egy tipikusan állami beruházást, majd akár több évtizedig üzemelteti azt, és ezt éves részletekben fizeti ki az állam. A baloldal a ppp-t azért is alkalmazta szívesen, mert ezeket a költségeket az unió statisztikai hivatala nem számolta bele az államadósságba.