Belföld
Több mint egymilliárd a nyári viharkár helyreállítási költsége
Jövő héten ülésezik a Fővárosi Közgyűlés
A viharkárhoz kapcsolódó vis maior támogatás igényléséről szóló előterjesztésben emlékeztettek: Magyarországot augusztus 17-én heves zivatarokat hozó hidegfront érte el. Budapestre özönvízszerű eső zúdult, pár óra alatt az átlagos augusztusi csapadékmennyiség duplája esett le. Több kerületben hömpölygött a víz az utcákon, aluljárók, metróállomások, villamos- és HÉV-vágányok, pincék és számos épület alsó szintje került víz alá. Több helyen a csatorna nem tudta elvezetni a vizet, amely kiöntött az utcára, akadályozva a közlekedést.
Jelentős károk keletkeztek a Fővám téren, ahol a helyreállítás miatt több napig szünetelt a közúti és a villamosközlekedés is. A budai hegyekről folyószerűen hömpölygött le a víz, törmeléket sodorva magával az utakra. Nagymértékű károk keletkeztek az útburkolatokban, a vízelvezető árkokban, a zöldfelületekben, a közműlétesítményekben, -berendezésekben és vagyontárgyaikban, a közszolgáltatást ellátó épületekben - olvasható az előterjesztésben.
A helyreállítást az érintett közszolgáltató társaságok, kulturális és sportintézmények megkezdték. Ez azonban nem tervezett, rendkívüli anyagi megterhelést jelent a közszolgáltató társaságok és a fővárosi önkormányzat számára.
A helyreállítás szakértők által becsült költségigénye bruttó 1 milliárd 78 millió 775 ezer forint. A vis maior támogatási kérelem több mint 755 millió forint.
Az előterjesztésből az is kiderült, hogy a Városligeti Műjégpálya területén is számottevő károkat okozott a hirtelen lezúduló eső.
Az Olof Palme sétányon hömpölygő víz a városligeti tó medrébe tört utat magának különböző csatornákon át. A bezúduló víz és az ennek következtében kiáradt tó ellepte a sétányt, kiáradt a csónakázótó, víz alá került a korcsolyakölcsönző szintje és másfél méteres víz árasztotta el a technológiai alagutat. A tetőn kivezetett szellőzőkön visszaáramló esővíz eláztatta a díszterem és a kupolában lévő technológiai helyiségek mennyezetét. A teraszokról az ajtók alatt befolyó csapadék az alsóbb szinteken letépte az álmennyezeteket és befolyt az abban lévő gyengeáramú berendezésekbe.
A helyreállítási költségek tervezett összege bruttó 58,4 millió forint. Az intézmény biztosítása várhatóan fedezi a kár jelentős részét, ezért nem nyújtanak be vis maior támogatási kérelmet.
Egy másik előterjesztésből az derül ki, hogy a BKK Közút Zrt. látná el a jövőben az operatív közútkezelői feladatokat a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) helyett.
A Tarlós István főpolgármester, Kocsis Máté önkormányzati és rendészeti tanácsnok, valamint Sidó Szabolcs városigazgató által jegyzett előterjesztés a BKK és a BKK Közút egyes tevékenységeinek átszervezésére tesz javaslatot.
Az átszervezés célja, hogy növeljék a két társaság működésének hatékonyságát és gazdaságosabb legyen a finanszírozás, ugyanakkor a közlekedésszervezői szempontok érvényesíthetősége és a közútfejlesztések összehangolása érdekében a BKK koordinatív és integratív szerepének meg kell maradnia - írták.
A javaslat szerint a BKK-nak elsősorban közlekedésszervezőként kell jelen lennie a főváros integrált városüzemeltetési modelljében, az operatív közútkezelői feladatokat át kell átadni a BKK Közút részére, amely a jövőben Budapest Közút Zrt. néven látná el feladatait.
A javaslat szerint a BKK-nál jelenleg futó ellenőrzési feladatok egy része a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatósághoz (FÖRI) kerülne át.
Új feladatként a közúttársasághoz kerülne egyebek mellett a közútkezelési igazgatási tevékenység, a taxiállomások létesítése, üzemeltetése, megszüntetése, a teherforgalmi közszolgáltatások - citylogisztika, a parkolási közszolgáltatások, valamint a közútkezelés és -üzemeltetés körében felmerülő út- és hídfelújítási feladatok, forgalomtechnikai kiskorrekciós beavatkozások.
A FÖRI feladata lenne a teherforgalmi behajtás ellenőrzése, valamint a közúti forgalomszervezéshez kapcsolódóan a közútkezelési engedélyek betartásának helyszíni ellenőrzése.
A BKK Közút jelenleg a BKK egyszemélyi tulajdonában lévő in-house társaságként látja el feladatait, a BKK megrendelésében. A javaslat szerint tulajdonjogi helyzetére több megoldás is lehetséges: a társaság továbbra is a BKK tulajdonában maradna vagy átkerülne a Városigazgatóság tulajdonába, a társaság feletti tulajdonosi jogok gyakorlása megbízással kerülne át a Városigazgatósághoz, vagy átkerülne az önkormányzat közvetlen tulajdonába.
Az új rendszer a tervek szerint 2016. január elsejétől működhetne. A Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésén felkérheti a főpolgármestert, hogy intézkedjen a koncepció megvalósíthatóságához szükséges vizsgálatok, külső egyeztetések lefolytatásáról, majd készítsen konkrét döntési javaslatot a testület részére.