Belföld
Tarlós István: Még egy hete van a kormánynak
Július 5-ig kell döntést hozni a fővárosi buszbeszerzés ügyében +VIDEÓ
Közölte, nem a főváros tervezte, hanem a kormány kérte, hogy a 3-as metróvonal felújításának ideje alatt szükséges járműpótlást szolgáltatásvásárlással oldják meg. Ehhez szükséges a kormány részéről garanciavállalás az esetleges többletköltségekre. „Ha most időhúzás folyik, akkor nem Tarlóst büntetik (...), meg nem is a fővárost, hanem a kormány a saját idejét fogyasztja” – fogalmazott Tarlós István, hozzátéve: ugyanis a metrópótló buszok ügyében van érvényes és végrehajtható fővárosi közgyűlési határozat.
Már a negyedik határidőt adták a kormánynak
A szolgáltatásvásárlás mellett létezik a buszvásárlásra két – egy olcsóbb és egy drágább – opció. A legolcsóbb nyertes tender lengyel buszok vásárlásáról szól – mondta a főpolgármester, aki kitért arra, már a negyedik határidőt adták a kormánynak, hogy mozgástere legyen. Hangsúlyozta: azt kérik a kormánytól, hogy ha a főváros megvétózza a legolcsóbb és időben is megfelelő ajánlatot, akkor a kormány adjon egyértelmű garanciát az általuk kért megoldásból következő esetleges magasabb költség és a legolcsóbb ajánlat közötti árkülönbözet megtérítésére.
A múlt pénteki kormányüléssel kapcsolatban elmondta, a buszbeszerzés ügyében állítólag őt akarták megvárni, és mivel nem volt itthon, az üggyel nem foglalkoztak. Tarlós István ezt egy ürügynek tartja, hiszen – mint közölte – Bagdy Gábor főpolgármester-helyettesnek felhatalmazása volt arra, hogy ezen a kormányülésen részt vegyen és ott a fővárost képviselje. Erről a Miniszterelnökséget és az illetékes szakminisztert egyaránt írásban értesítették.
A főpolgármester közölte azt is, hogy a július 5-i kormányülésre is meghívták, de a kormányfőnek jogában áll két kormányülés között személyesen is kormányhatározatot hozni. „Mindent megteszünk a 3-as metró felújításáért, a kormány, a főváros egyaránt, sajnálom, hogy a buszos ügyben a kormány közeli körökben valaki (...) hezitál.”
Hazug pimaszság, amit Vitézy állít
Tarlós István a sajtótájékoztatón „hazug pimaszságnak” nevezte és visszautasította Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) volt vezetőjének azt a véleményét, hogy ő nem kedveli a magyar buszokat. Hozzátette: Vitézy eltávolításának az egyik fő oka éppen az volt, hogy panaszok szerint a BKK rendszeresen olyan tendereket írt ki, amelyek a magyar vállalkozók számára kedvezőtlenek voltak. Ez a kormány észrevétele is volt.
A főpolgármester találgatásként értékelte a Népszabadság azon értesülését, hogy az OTP vezetésével alakuló banki konzorcium finanszírozhatná a 3-as metró infrastruktúrájának 137,5 milliárdos felújítását, ha az Európai Unió nem támogatja a projektet.
Együtt: semmi nincs rendben a 3-as metró felújításával
Az Együtt szerint semmi nincs rendben a 3-as metró felújításával. Pataki Márton, az ellenzéki párt budapesti elnöke az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében azt írta, hogy a 3-as metró pótlása "körüli cirkusszal" a kormány és a Fővárosi Önkormányzat félmillió ember biztonságát veszélyezteti. Az Együtt felszólítja a Fidesz-kormányt és Tarlós István főpolgármestert, hogy azonnal fejezzék be a "civakodást". Úgy fogalmazott: "komédiába illő", ahogyan a kormány és a főváros között három hónapja "folyik a cirkusz" a metró pótlására szolgáló buszok beszerzésének módjáról. Úgy folytatta: a banki finanszírozás felmerülése egyszerre jelent anyagi kárt és a kötelező közbeszerzési eljárás miatt további késést.
A 137,5 milliárd forintos költséget teljes egészében az európai uniós Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretéből szerették volna megvalósítani. Ezzel az a probléma, hogy az Európai Bizottság, amelynek jóvá kellene hagynia a projektet, még nem is tud róla - írta.
Az Együtt felszólítja a kormányt és a városvezetést, hogy mielőbb kezdjék meg a 3-as metró felújítását. Amennyiben erre nem hajlandóak, azzal azt bizonyítják, hogy nem érdekli őket a budapestiek épsége, biztonságos közlekedése - olvasható a közleményben.