Belföld
Súlyos vesztegetési vád az Alstom-ügyben
Nem csak a metrótendert „befolyásolták” egy korábbi vallomás alapján

Négy Alstom-vezető, más, egyelőre meg nem nevezett gyanúsítottal együtt 2006. január 1. és 2007. október 18. között bűnszervezet tagjaiként „korrupciós bűncselekményt megvalósítva” 2,3 millió euróig terjedő összeget adtak, vagy beleegyeztek, hogy adnak a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV Zrt.) tisztviselője vagy tisztviselői, ügynökei részére – írta tegnapi cikkében az Index, amelyben a brit Súlyos Csalások Elleni Hivatal (SFO) közlésére hivatkoznak. Az írás egyik apropója, hogy a napokban az SFO a negyedik Alstom-vezetőt vádolta meg azzal, hogy szerepe volt a BKV által megvásárolt Alstom metrókocsik korrupciós ügyében. A portál által ismertetett vádirat szerint a cég 2006-2007-ben 2,2 milliárd forintnyi „kenőpénzt juttatott két cégen keresztül a közlekedési vállalatnak, hogy ők nyerjék a metrókocsitendert”.
Az összeget „az Alstom és az osztrák Eurocontact Public Affairs között 2006. június 8-án létrejött tanácsadói megállapodás keretében járó díjnak álcázták azért, hogy az Alstom Group „kedvező bánásmódban részesüljön a metrószerelvények beszerzésére kiírt tenderen”. Az Eurocontact neve 2006-ból, majd 2008-ból lehet ismerős: az osztrák sajtó foglalkozott azokkal a felvetésekkel, amelyek szerint a Strabag építőipari konszern egyes magyar pártokat „pénzadományokkal segített” az Eurocontact nevű PR-cégen keresztül, így „több millió eurós támogatást nyújthatott a magyar szocialistáknak és szabaddemokratánknak”.
Az Index információi szerint az ügyben Magyarországon a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda nyomoz hivatali vesztegetés gyanúja miatt. Az Alstomnak nem ez lehetett az első próbálkozása budapesti BKV-s tender befolyásolására: Atkári János volt főpolgármester-helyettes 2011-ben a Hagyó-ügyben tett tanúvallomása szerint „aggályosnak mondható” befolyásolási kísérlet történhetett már 2002-ben, a nagykörúti villamostender idején is.
Az ügyre Tarlós István előző heti sajtótájékoztatóján úgy reagált, „borzasztóan nehéz volt helyrekalapálni” a 4-es metróhoz kapcsolódó szerződéseket, de mivel nem volt akkor főpolgármester, nem tudja, „milyen körülmények között készültek”.