Belföld

Palkovics László: A hatékony, minőségi oktatás a cél

Sok újdonságot és kihívást hoz az új tanév

Hatékony, minőségi oktatást kell létrehozni, olyan rendszert, amely hű a hagyományaihoz, a gyökereihez, de egyúttal választ ad a jövő kihívásaira is - mondta Palkovics László oktatásért felelős államtitkár pénteken Budapesten.

NGM: Gyakorlatorientált segédanyag a természettudományi programterv
Gyakorlatorientált segédanyagnak nevezte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára azt a "Fejlesszük együtt!" címmel elfogadott programtervet, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia (MTA), felsőoktatási intézmények és szakmai szervezetek fogadtak el a természettudományi oktatás stratégiai fejlesztésének irányairól és módszereiről.
Odrobina László az M1 aktuális csatorna pénteki műsorában elmondta: a világ jelenségeinek megértését segítő segédanyagról van szó, amely felhívja a figyelmet arra, hogy érdekes lehet a természettudomány. Az oktatási terv elektronikusan elérhető, a helyettes államtitkár ismertetése szerint szándékosan nem nyomtatták ki és adták ki tankönyvként, ugyanis így lehetőség lesz arra, hogy ha a tanárok saját prezentációkkal bővítik, akkor az más kollégáik számára is elérhető, egyfajta közösségi termék legyen. Tisztában kell lenni azzal, hogy a mai gyerekek mások, mint a húsz évvel ezelőttiek, ezért elő kívánják segíteni a digitális oktatást is. Értékelése szerint a mai korosztályt már nem érdekli az, ami nem érhető el digitálisan.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapján elérhető dokumentum rögzíti: a magyar kormány prioritásként kezeli, hogy a versenyképesség javítása érdekében támogassa a műszaki és természettudományos műveltség fejlesztését, ezeknek a pályáknak a vonzóvá tételét, valamint a képzés korszerűsítését, összefüggésben az Európai Unió ajánlásaival.
A szakgimnáziumok 9-12. évfolyama számára szóló kerettantervben a 2016/2017-es tanévtől újonnan vezetik be a komplex természettudomány tantárgyat, amelyet a tanulók a 9. évfolyamon heti három órában tanulhatnak. Az új tantárgy oktatását szeptember elsejétől a biológia, fizika, kémia vagy földrajz szakos tanár szakképzettséggel rendelkező pedagógusok végezhetik.
A komplex természettudomány tantárgy a természeti folyamatokkal kapcsolatos ismereteket tárgyalja és az ehhez kapcsolódó készségeket, képességeket fejleszti.

Az államtitkár és Pölöskei Gáborné, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnöke mintegy 250 köznevelési intézmény igazgatójának adta át kinevezését a Duna-palotában.

 

Palkovics László beszédében kiemelte: a szeptemberben induló tanév sok újdonságot és kihívást hoz, új feladatokkal, elvárásokkal kell szembenézniük az átalakított tankerületek új vezetőinek, és új felelősséget kapnak az intézményvezetők is. A köznevelési rendszer kritikusainak hangját meghallva és az oktatási rendszer jobbá tételén dolgozó pedagógusok, diákok és szülők szavát meghallgatva közösen, együtt gondolkodva, a javaslatokat mérlegelve az elmúlt kilenc hónapban megfogalmazták azokat a lépéseket, amelyeket a versenyképesebb oktatás érdekében mindenképpen meg kell tenni. 

A három legkomolyabb kritika a diákok terhelését, az intézményvezetői jogköröket és a működtetői viszonyokat érte - emlékeztetett. Hozzátette: mindhárom kérdésben nagyot léptek előre, bár a faladatokkal még nem végeztek.

Palkovics László úgy vélte, a Klik átalakításával új viszonyokat teremtettek a fenntartói és működtetői területen, hatékonyabb és szolgáltató szemléletű rendszert alakítottak ki, amely az ország minden részében biztosítja a minőségi oktatáshoz szükséges feltételeket. A döntéseket közelebb vitték az iskolákhoz, több hatáskör a központtól a tankerületekhez és az iskolákhoz került. A diákok terhelésének csökkentése - egyelőre kis lépésekkel - szintén elkezdődött. Mivel a tartalmi kérdések átalakítása, az új Nemzeti alaptanterv elkészítése hosszabb időt vesz igénybe, szeptembertől az általános iskola első és második osztályát illetően tudtak változtatásokat bevezetni, a felsőbb tagozatok tananyagcsökkentése 2018-ban válik lehetségessé - tette hozzá.

Az államtitkár arra is kitért, hogy az igazgatók jogkörének rendezésével az intézményvezetők érdekeltté válnak a költséghatékony gazdálkodásban és az igazgatók munkáltatói jogköre is erősödik. Továbbra is a higgadt tárgyalásokban hisznek. Mindenkit partnerként várnak, és eddig is mindenkit meghallgattak - mondta. Hozzátette: lehet kritizálni, véleményt mondani, mert "a konstruktivitás és a nyitottság megvan ezen az oldalon".

A köznevelés megújítása közös ügyünk, azért kell dolgozni, hogy az oktatási rendszer és a benne tanuló gyermekek a világ élvonalába kerülhessenek. A köznevelés eredményessége azon is múlik, hogy motivált, kiváló szakmai kvalitású és elkötelezett vezetői, tanárai, dolgozói legyenek a rendszernek.

Az államtitkár kiemelte: ma olyanok kapják meg intézményvezetői kinevezésüket, akik a jövőben felelős vezetőként tervezik, irányítják, ellenőrzik és értékelik az általuk vezetett intézmény szakszerű és törvényes működését, pedagógiai tevékenységét. Arra kérte a kinevezett igazgatókat, hogy éljenek azzal a vezetői szabadsággal, amelyet kaptak, és működjenek együtt a versenyképes magyar közoktatásért.