Belföld

Nőhet az iskolaigazgatók mozgástere

A Klik helyett hatvan, önálló jogi személyiséggel és költségvetéssel rendelkező szervezetet hoznak létre a tervek szerint

Az akadémián rendezett pénteki konferencia után regionális fórumokra várják majd az iskolaigazgatókat a köznevelés irányítói. Balog Zoltán miniszter bejelentette, a Klik helyett mintegy hatvan regionális szervezet jöhet létre, így a döntések közelebb kerülnek az intézményekhez.

iskola 20160402
Továbbra is napirenden a kilenc évfolyamos általános iskola kérdése (képünk illusztráció) (Fotó: Nagy Balázs)

A köznevelési rendszer minősége az igazgatókon múlik, ők a kulcsszereplők az oktatásban, ezért fontos a partnerség, a párbeszéd, munkájuk segítése – hangsúlyozta az emberi erőforrások minisztere tegnap A jövőért, gyermekeink oktatásáért című országos igazgatói konferencián a Magyar Tudományos Akadémián. Balog Zoltán szerint el kell jutni odáig, hogy az igazgatók valódi felelős vezetők, irányítók tudjanak lenni, ennek érdekében nagyobb mozgástérre, több döntési lehetőségre van szükség, és ez ügyben már jelentős előrelépések történtek. Nemsokára a kormány elé terjesztenek egy javaslatot, amely szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) helyett mintegy hatvan olyan szervezetet hoznának létre, amelyek rendelkeznek önálló jogi személyiséggel, önálló költségvetéssel, így az igazgatók közvetlenül tudnák elérni azokat a helyeket, ahol a döntések megszületnek.

A miniszter a távirati iroda tudósítása szerint kijelentette, előre kell haladni, nem hátra, nem szeretnének visszatérni a 2010 előtti helyzethez, amikor ezerkétszázmilliárd forintos adósságuk volt a fenntartó önkormányzatoknak, csődben voltak, kiszámíthatatlan volt az iskolák finanszírozása. Balog Zoltán közölte, a köznevelés irányítói újabb országjárásra indulnak, regionális fórumokon szeretnének az iskolaigazgatókkal találkozni és párbeszédet folytatni.

Balog Zoltán a diákok terhelhetőségéről azt mondta, nagy vita lesz, de nem szabad elkapkodni a döntéseket, beszélni kell az egész napos iskoláról, a kilencosztályos általános iskola kérdéséről, a szakképzés és az általános képzés egymáshoz való viszonyáról.

A tanárképzésről szólva azt mondta, abban korábban sokan úgy vettek részt, hogy csak a felnőtté válásukat akarták késleltetni, a statisztikák szerint csaknem minden harmadik pedagógushallgató pályaelhagyó lett, azonban az elmúlt két évben mintegy harminc százalékkal nőtt a tanárképzésben részt vevők száma.

Lovász László, az MTA elnöke szerint a párbeszéddel megnyílt egy kapu, így talán változást lehet elérni. A vezetőknek, politikusoknak, tudósoknak nem szabad azt hinniük, hogy az ötleteket viták, kísérletek nélkül meg lehet valósítani, hogy kritika nélkül rá lehet erőltetni a gondolatokat a közoktatásra, a tanárok lelkesedése nélkül ugyanis kudarcra van ítélve mindenfajta próbálkozás – vélekedett. Szólt arról is, a 21. században nyitott, gondolkodni tudó, az informá­ciót megszűrni és kritikusan szemlélni képes, a saját szakmájukban kiválóan képzett fiatalokra van szükség ahhoz, hogy helyt tudjunk állni a nemzetek egyre fokozódó versenyében.

Palkovics László oktatási államtitkár a tanácskozáson ismertette a Köznevelési Kerekasztal munkáját, az eddig megfogalmazott javaslatokat. Kiemelte: harmincötezer pedagógus számára például biztosítják 2017-ben a lehetőséget a minősítésre való jelentkezésre, amelynek a rendszere egyszerűsödik. Módosították a tanfelügyelet, az önértékelés rendszerét, csökkennek az adminisztrációs terhek. Javaslatot tesznek arra is, hogyan lehetne megoldani az év közben nyugdíjba menő tanárok ügyét, és a tanulókkal kapcsolatban is lesznek intézkedések.

Felhívta a figyelmet arra, hogy az új struktúrában egyértelmű és stabil irányítói, szolgáltató viszony kialakítására törekednek a fenntartó és a nagyobb önállósággal rendelkező iskolák között. Szólt arról is, hogy a folytatásban fontos lesz a pedagógusképzési és -továbbképzési rendszer átalakítása, emellett átdolgozzák a Nemzeti alaptantervet és a kerettanterveket.


Ötven-hatvan intézmény egy fenntartónál

Várhatóan áprilisban megszületik a kormány döntése a Klik átalakításáról – tudatta az oktatási államtitkárság. Az új, július 1-jétől működő struktúrában hatvan fenntartó lenne, önálló jogi szervek, önálló költségvetéssel. Tankerületeket összevonnának, egy-egy fenntartóhoz ötven-hatvan iskola tartozna. A fenntartók öt-tízmilliárdos költségvetési szervek lennének. A gazdálkodási és az irányítási funkciót szétválasztanák, duális modellben gondolkodik a tárca. Lesz egy központi szerv, irányítástervezési, stratégiai feladatokra. Az államtitkárság cáfolta a sajtóhírt, amely szerint egy olyan megaszervezet jöhet létre, amely az egyetemeket is magában foglalja.