Belföld
Nem tárgyalnak az útdíjról
Határozatképtelen volt a parlament

A szocialista kezdeményezés mögé - amely alapján határozatban rögzítették volna az MO-s körgyűrű és bevezető szakaszai díjmentességét - beállt az LMP és több független képviselői is. A Fidesz frakcióvezetője, Rogán Antal azonban már korábban kijelentette: a kormánypárti képviselők nem vesznek részt az ülésen.
A reggel 8 órára összehívott plenáris ülésen nem volt meg a javaslat elfogadásához szükséges többség. Gép szavazáson összesen 50 igen és három nem szavazat érkezett.
Az útdíj kiterjesztése ellen szólaltak fel ellenzéki képviselők kedd reggel az Országgyűlésben napirend előtt. A kormány képviselője amellett érvelt, hogy a javaslat a többség érdekeit szolgálja.
Az MSZP útdíjmentességet követel
Tóbiás József azt mondta, a téli rendkívüli ülésszak második ülését azért hívták össze, mert tömegek tiltakozása ellenére a kormánypártok adóval akarják megsarcolni az M0-s körgyűrű és az elkerülő utak használatát, ők azonban ezt elutasítják. A szocialisták frakcióvezetője szerint a kormányoldal kedvezménynek hazudja a plusz terhelést és nem hallja meg a társadalom hangját, dialógus helyett önkényes döntésekben hisz, de ezzel a kormányzat elszakad a valóságtól. Az MSZP elnöke szerint az érintettekkel a tervezetet meg sem vitattak.
Fónagy János közölte, a magyarországi gyorsforgalmi úthálózat díjmentes szakaszaihoz jelenleg egyenlőtlen a hozzáférés, azok közel fele Pest megyében van. „A díjmentes szakaszok igazságosabb helyzetet teremtő megszüntetése nem vezet az autópályák elkerüléséhez” - mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, aki kiállt amellett, hogy több százezer családnak megtakarítást jelent a havi négyszáz forintért elérhető megyei matrica. Mint fogalmazott, kiemelt kormányzati cél, hogy a gyorsforgalmi úthálózathoz való hozzáférést minden autós számára azonos feltételekkel biztosítsák. Fónagy János kiemelte, éves autópálya-matricát az autósok mindössze 3 százaléka vásárolt eddig.
Az LMP szerint a kormány újra megsarcolja az embereket
Szél Bernadett közölte, az útdíjról szóló javaslat arra utal, ötletkormányzásba kezdett a kabinet, és ennek keretében most megadóztatja a magyar emberek mobilitását. Bírálta, hogy szerinte nem készültek hatástanulmányok, nem voltak egyeztetések a szakmai szervezetekkel, és a kormány csupán azt tudta, pénzre van szüksége a költségvetés foltozására. Az LMP társelnöke úgy látja, az útdíj kiterjesztése egy olyan rossz javaslat, amelyet az emberek nemzeti együttműködésben a kormánnyal szemben elutasítanak. Szél Bernadett azt javasolta, vezessék be a megyei matricát, de az útdíjat ne terjesszék ki az eddig nem fizetős szakaszokra.
Fónagy János kihangsúlyozta, igenis folytattak egyeztetéseket a fuvarozókkal, az autóklubbal, a gépjármű-kereskedőkkel, a főváros és az agglomeráció egyes polgármestereivel, a vélemények pedig eltérőek voltak. „Kétségtelen, hogy az ország nagy része ezzel a javaslattal jól jár és van egy eddig kedvezményezett kör, amelyik most havonta két gombóc fagylalt árával hozzájárul az ország minden állampolgára által viselendő költséghez” - fogalmazott az államtitkár. Fónagy János szerint az autósok fel fogják ismerni az érdekeiket és igénybe fogják venni a rendelkezésükre álló úthálózatot. Fónagy János a kritikák befogadására példaként említette, hogy a Megyeri híd továbbra is térítésmentes lesz.
A parlament délben is összeül, hogy megtárgyalják Áder János köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött törvényeket.