Belföld

Közlekedésből kizárt mozgáskorlátozottak

Törvényi változás is következhet a fogyatékkal élők emberi jogi sérelméből

Biztonsági okokra hivatkozva egyes közlekedési társaságok kitiltották járataikról az elektromos mopeddel utazó súlyosan mozgássérült embereket, akik így komoly hátrányt szenvednek. Máshol azonban, mint például Budapesten, a mopedesek is biztonságosan használhatják a tömegközlekedési eszközöket. A fogyatékos emberek jogainak biztosítása érdekében egyeztetések kezdődtek minisztériumok, hatóságok és érdekképviseleti szervezetek között.

Egyre többen panaszolják, hogy a dél-alföldi régióban a súlyosan mozgássérült, elektromos kerekes székkel és mopeddel közlekedő embereket egy ideje nem engedik felszállni az autóbuszokra – mondta el lapunknak Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke. Január óta szinte mindennaposakká váltak az azonnali segítséget kérő üzenetek, levelek, telefonhívások arról, hogy a gyermekével óvodába, iskolába siető szülő vagy munkába tartó, ügyeket intéző mozgássérült mopedes nem utazhat tömegközlekedési eszközökön.

Bírósági döntés

Az Egyenlő Bánásmód Hatóság a kö­zelmúltban két esetben is helyt adott elektromos mopedet használó mozgássérültek panaszának, a közlekedési vállalat azonban bírósághoz fordult. A  íróság egy igazságügyi szakértő véleményére hivatkozva – amely szerint a mopedeket nem lehet biztonságosan rögzíteni – elutasította a mozgáskorlátozott személyek kérését. A bíróság azzal érvelt, hogy kerekes székkel bárki igénybe veheti a járműveket, így nem sérült az egyenlő bánásmód követelménye.

A MEOSZ szerint azonban a súlyosan mozgáskorlátozott embereknek az egészségbiztosító vagy mopedet, vagy kerekes széket támogat. Ezek több százezer forintba kerülnek, az érintettek önerőből nem tudják megvásárolni a második segédeszközt maguknak. Másrészt a mopedet azért használják, mert az felel meg leginkább körülményeiknek, állapotuknak, az útviszonyoknak. Megnéztük a DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. interneten fellelhető üzletszabályzatát, eszerint járműveiken elsőbbséget élveznek a babakocsival érkező, illetve a fogyatékos utasok, a kerekes székeseket pedig segíteni kell a fel- és leszállásban. Született egy belső utasítás is, ebben az áll, hogy a mopedeseket biztonsági okból nem szabad felengedni a járműre, a kerekes székeseket viszont igen. Ezzel szemben Szegeden néhány gépkocsivezető újabban a kerekes székeseket sem engedi felszállni, vagyis a jogtalanságot még jobban kiterjesztik – folytatta az elnök.

Budapesten utazhatnak

Megkeresésünkre a DAKK kommunikációjáért felelős Mészáros Sándor levelében idézte a társaság üzletszabályzatát, amely szerint „fogyatékossággal élők és mozgásukban korlátozott utasok kerekes székben ülve csak azokkal az autóbuszokkal szállíthatók, amelyeken a kerekes szék a kijelölt helyen rögzíthető.” Azt írta, a társaság biztosítja a kerekes székesek utazását, ha szándékukat harminchat órával korábban jelzik. Alacsony padlós autóbuszaikat használhatják kerekes székes emberek, de 2015 augusztusa óta elektromos mopeddel a szolgáltatás nem vehető igénybe. Beszámolt egy műszaki szakértő megállapításáról, hogy a rögzíthetőség hiánya miatt az elektromos moped veszélyt jelent a menetrend szerinti járatokon, és hogy az utastérben a rögzítést lehetővé tevő rendszert kézzel hajtott kerekes székhez méretezték. Mint írta, a társaság tudatában van annak, hogy köteles egyenlő hozzáférést biztosítani a szolgáltatásokhoz, de valamennyi utasuk biztonságáért is felel. Ismerik az egyes társaságok eltérő gyakorlatát is, hogy a budapesti közösségi közlekedés járműveit használhatják elektromos mopeddel, és hogy Debrecenben éppen ellentétes a gyakorlat.

Jó gyakorlatok

Miközben az érdekvédelmi szervezetek sok panaszt kapnak a buszmegállóban hagyott mozgássérült emberektől, másutt – így Miskolcon és Budapesten – léteznek jó, követésre érdemes gyakorlatok. Kovács Ágnes hangsúlyozta: vannak közlekedési társaságok, amelyek évek óta gond nélkül szállítják a mopeddel közlekedő mozgássérülteket. A biztonsági aggályokra nem a mopedesek kitiltása a megoldás, hanem az, ha megteremtik a biztonságos közösségi közlekedés feltételeit. A bíróság döntés azonban azt üzeni a közlekedési társaságoknak, nem kell figyelembe venniük a mozgáskorlátozottak igényeit, elég kizárniuk őket a szolgáltatásból. Pedig - mivel egyre több az idős ember az országban – a következő években egyre többen szorulnak majd arra, hogy elektromos mopedet használjanak.

A nemzetközi és hazai jogszabá­lyok egyaránt arra kötelezik Magyarországot, hogy biztosítsa a mozgássérült emberek esélyegyenlőségét, a közösségi közlekedésben való részvételét. A biztonsági, műszaki szempontok nem írhatják felül az emberi jogokat – fűzte hozzá az elnök.


Érdekvédőkkel keresik a megoldást

A MEOSZ arra kérte a közösségi közlekedést szolgáltatókat, ne tiltsák le mopedet használó fogyatékos embereket a járműveikről, továbbá ágazatközi egyeztetést kezdeményezett, amelyen a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának képviselői is részt vettek. Február elején Czibere Károly szociális államtitkárral, Nyitrai Imre helyettes államtitkárral és Szekeres Pál miniszteri biztossal megbeszélésen vett részt a MEOSZ elnöke, a találkozót az államtitkár kezdeményezte. A résztvevők rövidesen részletesen átbeszélik a szövetség javaslatait, megvizsgálják, milyen jogszabályváltozásokra van szükség ahhoz, hogy az egész ország területén egységesen garantálni lehessen a mozgássérült emberek biztonságos közlekedéshez való jogát.