Belföld

Kocsis Máté: Többet kellene fizetnie az agglomerációnak a tömegközlekedésért

Együttműködési megállapodást kötött Budapest Ho Si Minh-várossal

Támogatta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKK Közút egyes tevékenységeinek átszervezéséről szóló koncepciót szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés, amely döntött arról is, hogy Budapest aláírja a barátsági és együttműködési megállapodást a vietnámi Ho Si Minh városával. A jelenleginél több mint háromszor nagyobb anyagi szerepvállalásra kötelezné az agglomerációs településeket a budapesti tömegközlekedés finanszírozásában a főváros önkormányzati és rendészeti tanácsnoka, Kocsis Máté. A fővárosi testület arról is döntött, hogy ki kap az idén Pro Urbe-elismerést.

Támogatta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKK Közút egyes tevékenységeinek átszervezéséről szóló koncepciót a Fővárosi Közgyűlés. A testület felkérte Tarlós István főpolgármestert, hogy intézkedjen a koncepció megvalósíthatóságához szükséges vizsgálatok, külső egyeztetések lefolytatásáról, majd készítsen konkrét döntési javaslatot a testület részére.

Szobrot állítanak Konrad Adenauernek 
Mellszobrot állítanak Konrad Adenauer, a Német Szövetségi Köztársaság első kancellárja tiszteletére a Városligetben - hagyta jóvá a Fővárosi Közgyűlés. A szobrot a tervek szerint november 3-án avatják fel.
Az elfogadott előterjesztés szerint a kormány megbízásából, a német-magyar barátság éve alkalmából a Polgári Magyarországért Alapítvány, valamint a Közép- és Kelet-Európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány állít köztéri szobrot az 1967-ben elhunyt Konrad Adenauer tiszteletére, a politikus nevét viselő úton a Városligetben.
A mű felállításával és mindenkori karbantartásával kapcsolatos valamennyi költség a kezdeményezőket terheli.
Konrad Adenauer 1949-től 1963-ig volt az NSZK kancellárja.

A koncepció szerint a BKK Közút Zrt. látná el a jövőben az operatív közútkezelői feladatokat a BKK helyett.
Az elfogadott előterjesztés szerint - amelyet Tarlós István, Kocsis Máté önkormányzati és rendészeti tanácsnok, valamint Sidó Szabolcs városigazgató jegyez - az átszervezés célja, hogy növeljék a két társaság működésének hatékonyságát és gazdaságosabb legyen a finanszírozás, ugyanakkor a BKK koordinatív és integratív szerepének meg kell maradnia - írták.
A koncepció szerint a BKK-nak elsősorban közlekedésszervezőként kell jelen lennie a főváros integrált városüzemeltetési modelljében, az operatív közútkezelői feladatokat át kell átadni a BKK Közút részére.
A szerdai döntés értelmében az utóbbi társaság ezentúl Budapest Közút Zrt. néven látja el feladatait.
A BKK jelenlegi ellenőrzési feladatainak egy része a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatósághoz (FÖRI) kerülne át.

Négy budapesti színház vezetőjének megválasztásáról döntöttek
A József Attila Színház, a Centrál Színház és a Katona József Színház élén a jelenlegi igazgatók folytathatják munkájukat, a Radnóti Miklós Színház vezetői posztját pedig Kováts Adél színművész nyerte el, miután a Fővárosi Közgyűlés zárt ülésén négy budapesti színház ügyvezető igazgatói pályázatának eredményéről döntött.
A József Attila Színházat Nemcsák Károly, a Centrál Színházat Puskás Tamás, a Katona József Színházat pedig Máté Gábor fogja vezetni további öt évig. A jelenlegi ügyvezetők megbízatása 2016. január 31-én jár le. A nonprofit kft. formában működő ügyvezető igazgatói munkakört mind a négy színház esetében 2016. február 1-jétől 2021. január 31-ig tölthetik be a nyertesek.

Új feladatként a közúttársasághoz kerülne egyebek mellett a közútkezelési igazgatási tevékenység, a taxiállomások létesítése, üzemeltetése, megszüntetése, a teherforgalmi közszolgáltatások - citylogisztika, a parkolási közszolgáltatások, valamint a közútkezelés és -üzemeltetés körében felmerülő út- és hídfelújítási feladatok, forgalomtechnikai kiskorrekciós beavatkozások.
A FÖRI feladata lenne a teherforgalmi behajtás ellenőrzése, valamint a közúti forgalomszervezéshez kapcsolódóan a közútkezelési engedélyek betartásának helyszíni ellenőrzése.
A BKK Közút jelenleg a BKK egyszemélyi tulajdonában lévő in-house társaságként látja el feladatait, a BKK megrendelésében. A javaslat szerint tulajdonjogi helyzetére több megoldás is lehetséges: a társaság továbbra is a BKK tulajdonában maradna vagy átkerülne a Városigazgatóság tulajdonába, a társaság feletti tulajdonosi jogok gyakorlása megbízással kerülne át a Városigazgatósághoz, vagy átkerülne az önkormányzat közvetlen tulajdonába. Az új rendszer a tervek szerint 2016. január elsejétől működhetne.
Az előterjesztést 26 igen szavazattal, 2 nem ellenében, 4 tartózkodás mellett fogadta el a Fővárosi Közgyűlés.

A Pro Urbe Budapest díj kitüntetettjeiről döntött a testület
A Fővárosi Közgyűlés szerdán zárt tárgyalás és szavazás után döntött több elismerés kitüntetettjeiről, köztük arról, kik kaphatják meg az idén a Pro Urbe Budapest díjat.
Utóbbi elismerést ennek alapján hatan vehetik majd át november 17-én, a főváros egyesítésének évfordulóján. A Pro Urbe Budapest díj kitüntetettjei idén: Keserü Ilona Kossuth-díjas festőművész, Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatója, Derce Tamás, Újpest korábbi polgármestere, Jónyer István asztaliteniszező, Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója és Süllei László általános érseki helynök, a Mátyás-templom plébánosa. A fővárosi képviselők emellett huszonkét Budapestért díj odaítéléséről is döntöttek, továbbá határoztak a Zalabai Gábor - A Budapestiek Esélyegyenlőségéért díj három, a Dr. Barna Sándor Emlékérem - A Főváros Közbiztonságáért díj öt, és a Papp László Budapest Sportdíj szintén öt kitüntetettjéről. A közgyűlés döntése alapján a Fővárosért Emlékzászló díjat az idén a Készenléti Rendőrség veheti majd át.

Kocsis: Többet kellene fizetnie az agglomerációnak a tömegközlekedésért
A jelenleginél több mint háromszor nagyobb anyagi szerepvállalásra kötelezné az agglomerációs településeket a budapesti tömegközlekedés finanszírozásában a főváros önkormányzati és rendészeti tanácsnoka.
Kocsis Máté - aki a VIII. kerület fideszes polgármestere is - a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén, a Dagály-fürdő állami átvételének módján változtató javaslat vitájában beszélt erről. A közgyűlés kormánypárti kezdeményezésre rögzítette, hogy a fürdő átadásával összefüggő költségeket a kabinettel kötendő külön megállapodás tartalmazza majd.
Az előterjesztés tárgyalása közben hosszas vita alakult ki a fővárosi tömegközlekedés helyzetéről, valamint a dugódíj bevezetéséről.
Tokody Marcell, a Jobbik képviselője azt kérdezte, előfordulhat-e, hogy a Dagály-fürdő átadása ellenére az állam mégsem rendezi a BKV finanszírozását.
Tarlós István főpolgármester válaszában azt mondta, a kormány döntéséig erre nem tud válaszolni, ugyanakkor megjegyezte, a kabinet eddig összesen 250 milliárd forintnyi korábbi adósságot már levett a főváros válláról.
Gy. Németh Erzsébet, a Demokratikus Koalíció (DK) képviselője azon félelmének adott hangot, hogy a kormány minden évben újabb ingatlanokat kér majd a fővárostól a BKV-finanszírozásáért.

Szerződést bontanak a Mahir Cityposter Kft.-vel, a cég jogi útra terelné az ügyet
Szerződést bont a több mint hétszáz budapesti hirdetőoszlopot üzemeltető Mahir Cityposter Kft.-vel a fővárosi önkormányzat. A döntés szerint a szerződést október 31-ével mondja fel a fővárosi önkormányzat, és egyben felszólítja a céget, hogy a rendkívüli felmondást tartalmazó értesítésben megjelölt időponttól számított hatvan napon belül bontsa el a szerződés keretében telepített hirdetőoszlopokat.
A Demokratikus Koalíció (DK) feljelentést tesz a jelenlegi budapesti városvezetéssel szemben azért, mert szerintük a Fidesz-KDNP csak öt év késéssel mondta fel a Mahir-szerződést. Az ellenzéki párt politikusa, Gy. Németh Erzsébet fővárosi képviselő közölte: sajtóhírek szerint a városvezetés azért bonthat szerződést a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó reklámcéggel, mert az többször a piaci ár alatt kötött szerződéseket. A DK szerint ha ez beigazolódik, a Fidesznek el kell tudnia számolnia arról, hogy 2010-ben és 2014-ben mennyit fizetett választási plakátjai megjelenítéséért. A kormánypártok ugyanis ezekben a kampányokban élvezték a Mahir-szerződés előnyeit, ebben az időszakban ugyanis "kizárólag fideszes reklámhirdetések voltak a belvárosi hirdetőplakátokon" - mondta Gy. Németh Erzsébet. Kérdésre válaszolva megjegyezte, úgy emlékszik, a szerződés megkötését 2006-ban a Fidesz is megszavazta, Tarlós István főpolgármester pedig később ellenzékben sem tiltakozott ellene
A Mahir Cityposter Kft. megdöbbenéssel fogadta a Fővárosi Közgyűlés döntését: mivel a cég mindig teljesítette szerződési kötelezettségeit, nem tudja elfogadni a felmondást - olvasható a Mahir közleményében, amely emlékeztet: a fővárossal 2006 szeptemberében kötöttek szerződést, amelyet "folyamatosan és szerződésszerűen" betart a cég, ráadásul az önkormányzat sem emelt kifogást az elmúlt kilenc évben, így nem tudják elfogadni a felmondást és az indokait.
A lakosságnak ingyenes internetelérést biztosító és légszennyezettséget kijelző, "jelenleg is kifogástalanul működő" úgynevezett kombinált hirdetőoszlopait az önkormányzattal évekkel ezelőtt írásban egyeztetett, általuk jóváhagyott műszaki megoldással és helyszínekre telepítette - tették hozzá.
A fővárosi önkormányzat sosem kérdőjelezte meg a szerződésben meghatározott díj összegét, elszámolását, a szerződés alapján az önkormányzatnak biztosított egyéb többletszolgáltatások értékét, nem kezdeményezte az éves díj- és árbevétel-megosztás módosítását, mindig elfogadta az elszámolásukat, nem akarta ellenőriztetni sem könyvvizsgálóval, sem más módon,holott erre a szerződés szerint van jogosultsága - sorolták.
Kiemelték: a cég számára "különösen felháborító és a döntés törvényes jogi-szakmai indokainak hiányát, egyben valós mögöttes indokát jelzi" a közgyűlési előterjesztés írásbeli indokolásának a társaság tulajdonosi szerkezetére, a tulajdonos személyére és egyéb gazdasági érdekeltségeire vonatkozó, azt kifogásoló megállapítása.
A Mahir közölte: tekintettel arra, hogy a szerződés felmondása "nyilvánvalóan jogszabályba ütközik, egyben bűncselekmény elkövetésének alapos gyanúját is felveti", a cég a felmondás kézhezvétele után azonnal megteszi a szükséges jogi lépéseket azért, hogy megóvja törvényes jogait és érvényesítse jogos igényeit


A szocialista Horváth Csaba a tömegközlekedés finanszírozásáról szólva elfogadhatatlannak nevezte a dugódíj közeli bevezetésének gondolatát, amit "Tarlós-adónak" nevezett. Hangsúlyozta, nem valósultak még meg ennek a tehernek a feltételei, hiszen például nem épült megfelelő számú P+R parkoló.
Tarlós István azt mondta, méltóságon alulinak tartaná, ha reagálna a dugódíj ezen elnevezésére. Kifejtette, logikus lépésnek tartaná a dugódíj bevezetését abból a szempontból, hogy a fővárosi tömegközlekedés állami támogatását egyébként is az adózózók befizetései biztosítják.
A főpolgármester kitért arra is, hogy az elmúlt évtizedekben mintegy 300 ezren költöztek ki az agglomerációba, akik jellemzően nem szegények, sőt sokan közülük két autóval járnak be a városba, és részben ez okoz közlekedési torlódásokat a városban.
Kocsis Máté önkormányzati és rendészeti tanácsnok úgy fogalmazott, hogy a budapesti dugódíj-kötelezettség a Demszky-korszak öröksége. Kiemelte azt is, hogy az agglomerációs települések budapesti tömegközlekedésben vállalt anyagi hozzájárulása jelenleg elmarad a kívánatostól. A kormánypárti politikus szerint ugyanis a BKV költségeinek tíz százaléka, vagyis évente 14-15 milliárd forint keletkezik a város határain kívül, az agglomerációból érkező bevétel pedig mindössze 4 milliárd forint.
Kocsis Máté szerint ezért az agglomerációs települések vezetőinek és országgyűlési képviselőinek el kell gondolkozniuk, miként tudják előteremteni a hiányzó összeget. A tanácsnok felvetette, talán ezeknek a településeknek kellene szerződést kötniük a kormánnyal, ha nem rendelkeznek kellő önerővel.
Kocsis Máté emellett életszerű felvetésnek nevezte, hogy a dugódíjat havi egy liter benzin árának megfelelő összegben határozzák meg, míg a város belső magjában egy magasabb, valóban forgalomkorlátozó hatású összeget állapítanának meg.
Csárdi Antal, az LMP képviselője a főpolgármester állításával szemben úgy vélte, az agglomerációba elsősorban azok költöztek, akik nem tudtak együtt élni a növekvő budapesti légszennyezettséggel, ezért szerinte a dugódíjnak elsősorban ezen kellene változtatnia. Az ellenzéki képviselő azt kérdezte, hogy a dugódíjról szóló javaslat mikor kerülhet a közgyűlés elé.
Tarlós István válaszában azt mondta, jelenleg törvény tiltja a dugódíj bevezetését, így arról csak a jogszabály megszűnése után tárgyalhat a közgyűlés.

A Jobbik P+R parkolók intenzív építését sürgeti
A Jobbik szerint a fizetős parkolás folyamatos kiterjesztése helyett P+R parkolók intenzív építésébe kellene kezdenie a fővárosnak.
Tokody Marcell, az ellenzéki párt budapesti képviselője az ott élők szempontjából károsnak nevezte a fizetős parkolás tervezett kiterjesztését a IX. kerületi József Attila-lakótelepre. Hangsúlyozta, a városvezetés korábban a XIII. és a VIII. kerületben is hasonló intézkedést hozott, ahelyett, hogy új P+R parkolók építésével segítette volna az agglomerációból érkezők közlekedését.
Tokody Marcell szerint ennek elmaradását anyagi indokokkal sem magyarázhatja a városvezetés, hiszen a főváros a közelmúltban csaknem akkora forrást teremtett elő hirtelen a migrációval összefüggésben, amennyiből egy ezer férőhelyes P+R parkolót lehetett volna építeni.

Együttműködési megállapodás Ho Si Minh városával

Barátsági és együttműködési megállapodás született Budapest és a vietnámi Ho Si Minh-város között a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése értelmében.
A testület a fővárosi önkormányzat és Ho Si Minh-város Népi Bizottsága között szeptember 7-én megkötött barátsági és együttműködési megállapodást hagyta jóvá 29 igen, 2 tartózkodó szavazat mellett.
A megállapodás értelmében a két város együttműködik a gazdaságfejlesztés, turizmus, kultúra, oktatás, városüzemeltetés és városi infrastruktúra területén.
A Fővárosi Közgyűlés jóváhagyta és megkötötte a mongóliai fővárosa, Ulánbátor és Budapest közötti együttműködési szándéknyilatkozatot, amelynek aláírására felhatalmazta a főpolgármestert. A testület 31 igen, 1 nem tartózkodó fogadta el az erről szóló előterjesztést.
Magyarország és Mongólia 2015-ben ünnepli a diplomáciai kapcsolatfelvétel 65. évfordulóját. Ez alkalomból 2015 októberében egy delegáció élén Budapestre látogat Erdene Bat-Uul, Ulánbátor város kormányzója és főpolgármestere. Az előzetes egyeztetések alapján a főpolgármesteri látogatás alkalmával a két városvezető együttműködési szándéknyilatkozatot kíván aláírni Budapest és Ulánbátor városok között.
Az aláírandó dokumentum szerint a felek megvizsgálják az együttműködési lehetőségeket olyan területeken, mint a vízgazdálkodás, integrált vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés, árvízkezelés, ivóvíz- és szennyvízkezelés, vízminőség-gazdálkodás, vízügyi szakemberek oktatása, amelyek tekintetében Ulánbátor számíthat a magyarországi felsőoktatási intézmények és vállalatok szakértelmére.

MSZP: megbukott a főpolgármester közlekedésfejlesztési modellje
Az MSZP szerint az ősszel állandósult fővárosi tömegközlekedési káosz bebizonyította, hogy megbukott Tarlós István főpolgármester közlekedésfejlesztési modellje.
Horváth Csaba, a szocialisták budapesti képviselője közölte, a városvezetésnek a nyáron nem sikerült befejeznie az egy időben több helyen elindított felújításokat, így a közlekedést még szeptember végén is teljes káosz és fejetlenség jellemzi.
Az ellenzéki politikus elfogadhatatlannak nevezte, hogy a megyei autópálya-matricák mintájára évi ötezer forintos behajtási díjat vezessenek be Budapesten. Egy ilyen "Tarlós-matrica" érdemben nem változtatna a fővárosiak közlekedési lehetőségein, hiszen a főpolgármester adós maradt az új P+R parkolókkal és a tömegközlekedési fejlesztésével - mondta, hozzátéve, szerinte Tarlós Istvánnak arról is számot kell adnia, miként áll a BKV finanszírozásának szeptember végére ígért rendezése.
Horváth Csaba a fideszes belháború újabb állomásának nevezte a Mahirrel való szerződésbontást.
Szaniszló Sándor budapesti szocialista képviselő emellett elmondta, továbbra is várják az ügyészség vizsgálatát a Cséry-telepen történt szennyezés ügyében.