Belföld
Kényszerleszállás Kecskeméten
Nem gyengítik Magyarország légterének hatékony védelmét a Gripen-balesetek
Délután a fővárosi Honvédkórházba szállították azt a Gripen-pilótát, aki „példás helytállással megmentette a magyar légierő vadászrepülőgépét”, amikor kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált Kecskeméten. Az őrnagy nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett, állapota stabil – tudatta közleményében a Honvédelmi Minisztérium.
A baleset után összehívott sajtótájékoztatón a honvéd vezérkar helyettes főnöke, Orosz Zoltán elmondta: a már sok órát repült, tapasztalt Kádár Sándor néhány perccel kilenc óra után szállt fel, és kevéssel ezután már jelezte, hogy többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját. A kiképzési feladatot ellátó gépet megpróbálta „hasra” landolni, de manőver közben a repülő balra kitört és irányíthatatlanná vált, ezért a pilóta katapultált.
Orosz Zoltán szerint az első helyszíni vizsgálatok azt mutatják, hogy a JAS-39 C Gripen javítható. Szokványos eljárásnak nevezte, hogy az eset után átvizsgálják a hazai Gripeneket, és addig a repülők földön maradnak, de a meghibásodás jellege nem olyan, hogy „a típust le kellene tiltani”. Úgy vélekedett, nincs összefüggés a mostani és a csehországi baleset között, de kiemelte, „láthatóan és érzékelhetően műszaki jellegű a probléma”.
Amint arról beszámoltunk, május 19-én Csehországban, a cáslavi repülőtéren egyelőre ismeretlen okból túlfutott a leszállópályán a magyar légierő másik JAS-39 Gripen típusú vadászgépe, a két pilóta katapultált. A helyettes vezérkari főnök emlékeztetett arra, hogy a cáslavi balesetet továbbra is vizsgálják a cseh, a magyar és a svéd illetékesek, és hogy hasonló vizsgálatot indítottak a kecskeméti eset körülményeinek tisztázására is. Tudatta azt is, hogy a történtek nem gátolják az ország légtérvédelmének és nemzetközi vállalásainak teljesítését, hozzátéve, hogy a két gép kiesése természetesen okoz nehézségeket.
Az MSZP közleményben jelezte, azonnali választ vár a honvédelmi minisztertől a csehországi baleset okairól, ha az elmarad, akkor vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezik.
A baleset után összehívott sajtótájékoztatón a honvéd vezérkar helyettes főnöke, Orosz Zoltán elmondta: a már sok órát repült, tapasztalt Kádár Sándor néhány perccel kilenc óra után szállt fel, és kevéssel ezután már jelezte, hogy többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját. A kiképzési feladatot ellátó gépet megpróbálta „hasra” landolni, de manőver közben a repülő balra kitört és irányíthatatlanná vált, ezért a pilóta katapultált.
Orosz Zoltán szerint az első helyszíni vizsgálatok azt mutatják, hogy a JAS-39 C Gripen javítható. Szokványos eljárásnak nevezte, hogy az eset után átvizsgálják a hazai Gripeneket, és addig a repülők földön maradnak, de a meghibásodás jellege nem olyan, hogy „a típust le kellene tiltani”. Úgy vélekedett, nincs összefüggés a mostani és a csehországi baleset között, de kiemelte, „láthatóan és érzékelhetően műszaki jellegű a probléma”.
Amint arról beszámoltunk, május 19-én Csehországban, a cáslavi repülőtéren egyelőre ismeretlen okból túlfutott a leszállópályán a magyar légierő másik JAS-39 Gripen típusú vadászgépe, a két pilóta katapultált. A helyettes vezérkari főnök emlékeztetett arra, hogy a cáslavi balesetet továbbra is vizsgálják a cseh, a magyar és a svéd illetékesek, és hogy hasonló vizsgálatot indítottak a kecskeméti eset körülményeinek tisztázására is. Tudatta azt is, hogy a történtek nem gátolják az ország légtérvédelmének és nemzetközi vállalásainak teljesítését, hozzátéve, hogy a két gép kiesése természetesen okoz nehézségeket.
Az MSZP közleményben jelezte, azonnali választ vár a honvédelmi minisztertől a csehországi baleset okairól, ha az elmarad, akkor vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezik.