Katasztrófa-, határ- és vegyivédelem négy és hat keréken

A honvédség speciális feladatainak ellátása mellett munkahelyeket és bevételt generál a hazai fejlesztésű katonai járműgyártás

Bemutatták a Gamma Zrt. új, hazai fejlesztésű könnyű harcjárműveit. A  cég vezetője, Zsitnyányi Attila azt reméli, hogy ezek megjelenése a magyar védelemipar új fejezetét nyithatja meg.

04-o
A Gamma Műszaki Zrt. egyik zászlóshajója a Komondor harcjármű (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

Négy esztendeje, 2011-ben készült el a Komondor atom-, biológiai, vegyi (ABV) felderítő jármű prototípusa, amelyet tavaly annak vásárlója, azaz az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. különleges igényeinek megfelelően alakítottunk át – mondta lapunknak Zsitnyányi Attila. A Gamma Műszaki Zrt. vezérigazgatója és a Magyar Védelemipari Szövetség elnöke a minap mutatta be a honvédségi, katasztrófavédelmi, határőrizeti, terrorelhárítási és rendőri feladatokra is alkalmas, magyar fejlesztésű könnyű páncélvédettségű harcjárműveit.

A gépkocsik moduláris felépítésűek, ballisztikai, atom-, biológiai és vegyivédelemmel egyaránt el vannak látva. Zsitnyányi Attila szerint már a fejlesztés kezdetén megfogalmazódott az az elképzelés, hogy nem csupán egy szakjárművet, hanem egy egész járműcsaládot hozzanak létre. A munka kezdeti fázisában a Gamma leányvállalata, a Respirátor Zrt. a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap támogatását is elnyerte. Az erőfeszítések eredményeként tavaly készült el egy független felfüggesztésű, 4x4-es kerékképletű, valamint egy 6x6-os kerékképletű többcélú bázisjármű – utóbbi technikai mentő-vontató és félplatós változatban. Zsitnyányi Attila szerint rendkívül fontos, hogy csaknem negyven éve nem fejlesztettek ki itthon könnyű-páncélvédettségű harcjárművet.

A szervezet elnöke korábban lapunknak azt mondta, reméli, hogy ezek megjelenése a magyar védelemipar új fejezetét nyithatja meg.

A négykerék-meghajtású járművet sebesültszállítóként mutatta be a vállalat, míg a hatkerekű verzióról szólva a Zsitnyányi Attila kiemelte, kialakításának és a hozzá kidolgozott univerzális cserefelépítménynek köszönhetően ez vegyivédelemre, katasztrófavédelmi és katonai feladatokra is alkalmas. Műszaki mentőegységgel, úgynevezett vegetációs tűzoltó-felépítménnyel, sebesültszállítóval, hókotróval is fel lehet szerelni. Bármilyen terepen képes mozogni, téli időjárási körülmények között is. A járművet tíz tonnáig lehet terhelni, ezen kívül akár negyven tonnát is el tud vontatni, és kialakításából adódóan a bent ülők speciális védettségben vannak – mondta a Gamma vezérigazgatója.

A bemutatott négy- és hatkerekű járművek mellett a Gamma egy újabb, ám még nem teljesen kész fejlesztését is figyelmébe ajánlotta a hazai védelmi szervek szakembereinek. Ez egy speciális kivitelű, szintén hazai fejlesztésű radarral felszerelt gépkocsi, amely egyebek mellett a határőrizetben jelenthet segítséget.

A harcjárművekről Zsitnyányi Attila elmondta, az elmúlt négy évben kilencven magyarországi cég több mint kétszáznyolcvan dolgozója – köztük  hetvenkilenc mérnök – közreműködésével készültek el a prototípusok. Az igazgató aláhúzta, a hazai fejlesztésű harcjárművek gyártásának szakmai, gazdasági és politikai előnyei is vannak. Erősíti például a mérnöki, hadmérnöki szaktudást, hozzájárul ahhoz, hogy nagyobb, mozgósítható eszközparkkal rendelkezzen a Magyar Honvédség az ország védelmi feladatainak ellátására, segíti munkahelyek megtartását és bővítését, s adóbevételeket generál.