Belföld

Jogszabályi garancia van az életpályamodell további folytatására

Czunyiné: jövőre és az azt követő évben is lesz béremelés a pedagógusoknak

Szeptembertől átlagosan 3,4 százalékkal emelkedett a pedagógusok fizetése. Az életpálya egyaránt szolgálja az átlátható szakmai előmenetelt és a jobb pénzügyi megbecsülést – így vélekednek az új rendszerről a tanárok egy friss kutatás szerint.

pedagogus
Növekvő anyagi megbecsülés (képünk illusztráció) (Fotó: Hegedüs Róbert)

Ismét emelkedtek a pedagógusbérek: az életpályamodell keretében átlagosan 3,4 százalékos emelés érkezett az érintetteknek a szeptemberi fizetéssel – mondta Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár a pedagógusok világnapján tartott sajtótájékoztatón. Felidézte, 2013 augusztusa és 2014 szeptembere között háromszor nőtt a pedagógusok bére. Hozzátette, 2013-ban 32,5 milliárddal több forrást biztosított az állam, 2014-ben további 120,9 milliárddal nőttek a források, az idén pedig 38,5 milliárddal. Jövőre és 2017-ben is lesz bérfejlesztés, az életpályamodell folytatására jogszabályi garancia van – hangsúlyozta az államtitkár a távirati iroda tudósítása szerint. Több mint huszonkétezer pedagógus került be januártól a pedagógus II. vagy a mesterpedagógus fokozatba, 5194 mesterpedagógus, szaktanácsadó és szakértő kezdte meg emelt minősítéssel és fokozattal munkáját – közölte Czunyiné Bertalan Judit.

Jövőre folytatódik az átsorolás, ha sikeresek lesznek a minősítési eljárások, akkor tízezres nagyságrendben – tette hozzá. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központnál dolgozó, felsőfokú végzettséggel nem rendelkező technikai dolgozók idén kétszer kapnak béren kívüli juttatást, az ötvenezer forintos összeg első része már eljutott hozzájuk szeptember 15-én.

Az életpályával összefüggésben kutatást végeztek csaknem nyolcezer pedagógus és kétezer óvodapedagógus bevonásával. A pedagógusok szerint az életpálya fontos, egyaránt szolgálja az átlátható szakmai előmenetelt, és biztosít jobb pénzügyi megbecsülést. Különösen pozitív az életpálya az óvodapedagógusok körében. A mesterpedagógusok kilencvenhárom százaléka, az intézményvezetők hetvenhárom százaléka támogatja az új rendszert. A pedagógusok kilencvenöt százaléka azért jelentkezik a minősítésre, mert az anyagi és erkölcsi megbecsülés mellett motiválja a szakmai előrehaladás – részletezte a felmérés eredményeit az államtitkár. Elmondta azt is, a minősítésben részt vevő pedagógusok hetvenegy százaléka támogatja, hogy munkájukat szaktanácsadók segítsék, és minden második pedagógus egyetértett azzal, hogy az értékelés visszajelzést, szakmai támogatást ad. Csupán a pedagógusok 10,9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem kíván a további besorolásba lépni, egynegyedük viszont két vagy három szintet is előre lépne.

Az etikai kódexről Czunyiné Bertalan Judit úgy vélekedett: az utóbbi időben bebizonyosodott, hogy elkerülhetetlen bizonyos normák megfogalmazása. Az önértékelési folyamattal kapcsolatban kijelentette, az az életpálya következő lépcsője, amelynek segítségével a pedagógusok valós visszajelzést kaphatnak a munkájukról.


Tantermek, uszodák

Felgyorsult a Nemzeti Köznevelési Infrastruktúra-fejlesztési Program végrehajtása a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztatása szerint. Kilenc településen a diákok már használatba is vehették az átadott tantermeket, és a tervek szerint a 2016/2017-es tanévre minden létesítmény elkészül. A program keretében országszerte tantermek, a mindennapos testnevelésórákhoz tornatermek és tanuszodák épülnek. Az elmúlt hetekben Érden, Kaposváron, Kisvárdán és Mezőkövesden tartott egyeztető fórumokat a tárca. Ezeken a minisztérium köszönettel vette a mielőbbi megvalósítást segítő konstruktív ötleteket, és üdvözölte, hogy a települések erejükhöz mérten vállalják a beruházási helyszíneken kívüli kiegészítő közművek, parkolók kialakítását, a fejlesztési területek előkészítését.


Marad az arborétum

„A Budai Campus és az ahhoz szervesen kapcsolódó, 1975-ben természetvédelmi területté nyilvánított arborétum hosszú távú fejlesztését támogatja a minisztérium. Kizárólag a jelenlegi felsőoktatási funkciók erősítését tartjuk elképzelhetőnek a jövőben, az arborétum jelenlegi formájában és a megszokott keretek között működik tovább” – hangsúlyozta Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára egy írásbeli kérdésre adott válaszában. Megerősítette: az arborétum a Kertészettudományi Kar kezelésében marad, a megszokott kertészeti és gyakorlati tevékenységein kívül ott egyéb beavatkozás nem történik. A Campushoz tartozó épületekkel kapcsolatban hangsúlyozta, a Corvinus Egyetemnek ötvenmillió forint többlettámogatást adtak a Villányi úti tömb fejlesztési tervének kidolgozására ez év végéig.


Külföldi képzések

A magyar főiskolai és egyetemi hallgatók mobilitását ösztönző programot indít az Emberi Erőforrások Minisztériuma – jelentette be Palkovics László, a tárca felsőoktatásért felelős államtitkára a Budapesti Gazdasági Főiskolán tartott sajtótájékoztatóján. A novemberben megjelenő, 9,2 mil­liárd forint összegű, Campus Mundi elnevezésű pályázat keretében hatezerhétszáz hallgatónak nyújtanak 2021-ig ösztöndíjat ahhoz, hogy egy ideig külföldi felsőoktatási intézményekben is tanulmányokat folytasson. Palkovics közölte, a cél az, hogy 2025-re a magyar diákok között tízről húsz százalékra nőjön azok aránya, akik külföldi részképzésen vesznek részt. A hallgatóknak folyamatosan be kell majd számolniuk munkájukról, eredményeikről, ez alapján folyósítják számukra az ösztöndíjat.