Belföld
„Érvényesek a megkötött szerződések”
Több ezermilliárdos közútfejlesztés a Modern városok program keretében
„A megyei jogú városokban élő emberekkel kötött szerződések érvényesek, és természetesen meg fognak valósulni” – áll a miniszterelnök sajtófőnöke, Havasi Bertalan tegnapi közleményében. Orbán Viktor és kormányának munkája az emberekkel való konzultáción és a közös döntéseken alapul. „Ennek megfelelően minden, a miniszterelnök által aláírt Modern Városok megállapodás maradéktalanul teljesül” – fogalmazott a sajtófőnök.
A Népszabadság tegnap fedezte fel azt a kormányhatározatot, amely szerint az M3-as és M7-es autópályát a korábbi tervekkel ellentétben nem bővítik háromsávos sztrádává. Az MSZP erre reagálva arra szólította fel a kormányt, hogy támogassa a korábban bejelentett vidéki beruházásokat, és szerinte a kormány visszavonta az ígéretek többségét. A Miniszterelnöki Kabinetiroda (ME) tegnap lapunknak megküldött tájékoztatásából azonban kiderül, akár a szóban forgó sztrádabővítések is bekerülhetnek a fejlesztések közé. Júliusban két kormányhatározat is született a közútfejlesztésekről. A 29-i döntés azt rögzíti, hogy a július 15-i határozat mellékletében meghatározott projektek köre – esetleges költségvetési források rendelkezésre állása esetén – bővülhet, és az előkészítés és megvalósítás a 2022 utáni időszakra vonatkozhat. „A kormány a határozat értelmében negyedévente áttekinti a projektek előrehaladását és a projektlistát” – fűzik hozzá. Azt is közölték, a fejlesztések megvalósításának koordinálása, a piaci kapacitások folyamatos rendelkezésre állása, valamint a beruházások költségvetési fedezetének biztosítása indokolta a korábbi kormányzati döntések áttekintését és egységes határozattá alakítását.
A júliusi határozat mellékletében harminchét hazai forrású és negyvennégy uniós pályázatból finanszírozott közútépítési projekt szerepel. Például hazai költségvetésből készül el Sopron, Békéscsaba, Szolnok, Zalaegerszeg, Esztergom közúti megközelítésének bővítése, a csornai, a kisvárdai elkerülő utak megépítése, uniós támogatással pedig – ugyancsak a teljesség igénye nélkül – Salgótarján, Eger, Kaposvár főúti megközelítésének javítása, a Várpalotát vagy épp a Hódmezővásárhelyt elkerülő szakasz is.
A hivatal közölte, a korábbi, projektszintű kormányzati szemlélet egységes, áttekinthető fejlesztési koncepcióvá alakult, amelyben mind az európai uniós, mind a hazai költségvetési forrásból megvalósuló projekteket nevesítették, az új fejlesztésről csak a projektlistáról szóló döntéssel együttesen lehet határozni. A döntésnek köszönhetően 2022-ig csaknem kétezernégyszázmilliárd forint értékben valósulnak meg közútfejlesztési beruházások. A kormány elkötelezett, hogy a megyei jogú városokat gyorsforgalmiút-hálózaton lehessen elérni, valamint az autópályákon.
A Népszabadság tegnap fedezte fel azt a kormányhatározatot, amely szerint az M3-as és M7-es autópályát a korábbi tervekkel ellentétben nem bővítik háromsávos sztrádává. Az MSZP erre reagálva arra szólította fel a kormányt, hogy támogassa a korábban bejelentett vidéki beruházásokat, és szerinte a kormány visszavonta az ígéretek többségét. A Miniszterelnöki Kabinetiroda (ME) tegnap lapunknak megküldött tájékoztatásából azonban kiderül, akár a szóban forgó sztrádabővítések is bekerülhetnek a fejlesztések közé. Júliusban két kormányhatározat is született a közútfejlesztésekről. A 29-i döntés azt rögzíti, hogy a július 15-i határozat mellékletében meghatározott projektek köre – esetleges költségvetési források rendelkezésre állása esetén – bővülhet, és az előkészítés és megvalósítás a 2022 utáni időszakra vonatkozhat. „A kormány a határozat értelmében negyedévente áttekinti a projektek előrehaladását és a projektlistát” – fűzik hozzá. Azt is közölték, a fejlesztések megvalósításának koordinálása, a piaci kapacitások folyamatos rendelkezésre állása, valamint a beruházások költségvetési fedezetének biztosítása indokolta a korábbi kormányzati döntések áttekintését és egységes határozattá alakítását.
A júliusi határozat mellékletében harminchét hazai forrású és negyvennégy uniós pályázatból finanszírozott közútépítési projekt szerepel. Például hazai költségvetésből készül el Sopron, Békéscsaba, Szolnok, Zalaegerszeg, Esztergom közúti megközelítésének bővítése, a csornai, a kisvárdai elkerülő utak megépítése, uniós támogatással pedig – ugyancsak a teljesség igénye nélkül – Salgótarján, Eger, Kaposvár főúti megközelítésének javítása, a Várpalotát vagy épp a Hódmezővásárhelyt elkerülő szakasz is.
A hivatal közölte, a korábbi, projektszintű kormányzati szemlélet egységes, áttekinthető fejlesztési koncepcióvá alakult, amelyben mind az európai uniós, mind a hazai költségvetési forrásból megvalósuló projekteket nevesítették, az új fejlesztésről csak a projektlistáról szóló döntéssel együttesen lehet határozni. A döntésnek köszönhetően 2022-ig csaknem kétezernégyszázmilliárd forint értékben valósulnak meg közútfejlesztési beruházások. A kormány elkötelezett, hogy a megyei jogú városokat gyorsforgalmiút-hálózaton lehessen elérni, valamint az autópályákon.