Belföld
Együttműködési megállapodást köt Budapest az autóklubbal
Ülésezik a Fővárosi Közgyűlés
A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén 26 igen szavazattal 1 tartózkodás mellett fogadta el az előterjesztést, amelyben rámutattak: szükséges a közutakon és járdákon egyre gyakrabban megjelenő, új típusú közlekedési eszközökre - segway, elektromos roller, beerbike - is kellő figyelmet fordítani. A legfontosabb cél, hogy a közlekedés rendje és biztonsága érdekében használatukra egyértelmű szabályozás vonatkozzon, viszonyuk a közlekedés egyéb résztvevőivel jól körülhatárolt legyen.
Várhatóan 2020 végére újítják fel a Széna teret
Várhatóan 2019 júniusában kezdődhet el a fővárosi Széna tér felújítása, amely a tervek szerint 2020 végén fejeződik majd be.
A Fővárosi Közgyűlés 26 igen szavazattal, 1 nem ellenében fogadta el a tér felújításának tervezéséhez és kivitelezéséhez szükséges dokumentumokat.
Az elfogadott megvalósítási megállapodás szerint a tér terveztetése - a többi között az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, az építési engedély megszerzése, valamint a közműkiváltások tervezési engedélyeztetési feladatainak az elvégzése - 2019 júniusának végén fejeződhet be.
A kivitelezés ezt követően kezdődhet meg, és a tervek szerint 2020 végén fejeződik majd be.
Mint az elfogadott célokmányban olvasható, a Széll Kálmán tér szomszédságában lévő Széna tér jelenlegi állapotában rendkívül elhanyagolt terület. A Csalogány és a Hattyú utca két részre osztja a teret. Az Ostrom és a Hattyú utca közötti terület parkolóként, illetve taximegállóhelyként funkcionál, míg a Varsányi Irén utca mentén a Városfal étteremig terjedő területeit a jelenleg itt üzemelő helyközi buszvégállomás funkciója határozza meg.
A buszmegállók és buszvárók jelentős területet vesznek el a térből, a buszváró építmény tér felé fordított hátfala pedig rendkívül lehangoló képet mutat. A téren semmilyen utcabútor nem található, a terület jelenleg kizárólag közlekedési funkciókat szolgál.
A cél az, hogy az autóbusz-végállomás megszüntetésével és a terület átalakításával, felújításával a Széna teret igazi használható, minél nagyobb zöldfelületet magába foglaló köztérré alakítsák. Ennek érdekében az előzetes elképzelések szerint megszűnne az Ostrom és a Hattyú utca közötti parkoló is, valamint rendeznék a Csalogány és a Hattyú utca kapcsolódó szakaszait is.
A felújítás következtében a csökkenne a zaj és a levegő szennyezettsége, továbbá a lehetséges közterületi fejlesztéssel a környezet minősége, építészeti értéke és használhatósága is jelentősen javulna.
A felújítás összköltsége mintegy 2,5 milliárd forint.
Továbbá amellett, hogy a fővárosi önkormányzat a technika fejlődésével megjelenő új eszközök közlekedésben való részvételének szabályozottságát kiemelten fontosnak tarja, az autós társadalom érdekeinek érvényre jutása a főváros számára éppúgy fontos, mint a közösségi közlekedésben, a kerékpáros vagy a gyalogos közlekedésben résztvevők érdekképviselete - olvasható a megállapodásban, amelynek célja az egyéni közlekedési eszközökkel összefüggő környezettudatos közlekedést elősegítő új elvek és nemzetközi tapasztalatok kutatása is.
A fővárosi önkormányzat - írták - az együttműködés keretében arra törekszik, hogy az autós társadalom a budapesti közlekedésben betöltött szerepe arányában - a Magyar Autóklubon keresztüli - szervezett keretek között kapjon lehetőséget a főváros közlekedésével összefüggő jogalkotási folyamatok véleményezésében.
Tarlós István főpolgármester közölte, a kerékpárosokkal is készülnek együttműködési megállapodás megkötésére.
Megújítja együttműködését Budapest és Sanghaj
Baráti együttműködés és tapasztalatcsere előmozdításáról szóló megállapodást köt Budapest és Sanghaj - az erről szóló dokumentumot is jóváhagyta a Fővárosi Közgyűlés. A testület egyhangúlag döntött a 2022-ig szóló megállapodás megkötéséről.
Budapest és Sanghaj főpolgármesterei 2013. augusztus 28-án testvérvárosi megállapodást írtak alá. Az öt évre szóló dokumentum érvényessége idén lejár, ezért a kínai fél hivatalos kezdeményezésére a két város további öt évre egyetértési megállapodás formájában megújítja együttműködését.
A felek egyetértenek abban, hogy Budapest és Sanghaj számára egyaránt különösen fontos a két város és a két ország közötti baráti kapcsolat ápolása és szorosabbra fűzése, valamint az együttműködés területeinek és körének bővítése.
Új parkolási fizetőövezetek lesznek a XI. és a XIV. kerületben
Új parkolási fizetőövezeteket alakítanak ki Újbudán és Zuglóban. Az V. kerület nagy részén óránként 525 forintra emelkedik a várakozási díj, míg az állatkertnél csökkennek a parkolási díjak.
A képviselők 25 igennel, 2 nem szavazat ellenében döntöttek a parkolást is szabályozó fővárosi közgyűlési rendelet módosításáról.
A testület az újbudai önkormányzat - a kerületi parkolási nehézségek enyhítését célzó - javaslatára módosította a XI. kerületi parkolási szabályozást, amelynek alapján várakozási övezetbe vonják az Egry József utcát, a Bocskai út - Karolina út - Villányi út - Tas vezér utca által határolt területet, a Gellérthegy teljes kerületi részét, az őrmezői lakótelepet, a kelenföldi városrészt - azaz a Szerémi út - Galvani utca - Andor utca - Egér út - vasút - Hamzsabégi út által határolt területet -, valamint az Infopark területét, de a Warga László út nem kerülne az övezetbe. Továbbá a Műegyetem rakparton is várakozási díjfizetést vezetnek be.
Zuglóban a kerületi önkormányzat javaslatára parkolási díjat vezetnek be a Mexikói út - Kacsóh Pongrác út - Kassai tér - Szikszó park - Lőcsei út - Telepes utca - Fűrész utca - Csömöri út - Lőcsei út - Bosnyák utca - Fűrész utca - Szugló utca - Lőcsei út - Egressy út - Nagy Lajos király útja - Thököly út által határolt területen is.
A megállapodásban szerepel a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok elősegítése, a városfejlesztési és városüzemeltetési tapasztalatcsere, a legjobb gyakorlatok kölcsönös átadása, az integrált közlekedésfejlesztési tapasztalatcsere, az oktatási és tudományos együttműködések előmozdítása, a kölcsönös turisztikai promóció és turisztikai szolgáltatásokkal kapcsolatos együttműködés fejlesztése, valamint kulturális és művészeti csereprogramok megvalósítása.
A megállapodást várhatóan június 14-én írják alá Budapesten.
Jóváhagyták a képviselők a Budapest és Taskent közötti együttműködési keretmegállapodást
A Fővárosi Közgyűlés jóváhagyta a Budapest és Üzbegisztán fővárosa, Taskent közötti együttműködési keretmegállapodást, és azt a szándéknyilatkozatot, amely magyar, illetve üzbég nemzeti étterem és bolt nyitását kezdeményezi a fővárosokban. A képviselők egyhangúlag támogatták a megállapodást.
Budapest és Taskent 2003 júniusában kötött együttműködési megállapodását, amelynek keretében kulturális és építészeti örökséget bemutató kiállítást szerveztek mindkét városban, valamint hivatalos, szakmai és üzleti delegációk cseréje zajlott a két város között. A megállapodás - az abban foglaltaknak megfelelően - tíz év után megszűnt.
Az újbóli kapcsolatfelvétel 2013-ban, majd 2017-ben történt meg, és ezt követően Taskent főpolgármestere idén februárban hivatalos látogatásra hívta Tarlós István főpolgármestert és delegációját Üzbegisztánba.
A látogatás alkalmával a két főváros közötti együttműködésről keretmegállapodást írtak alá a városvezetők. A keretmegállapodás célja a közös fellépés, tapasztalat, információk és ismeretek cseréjének előmozdítása, a két főváros közötti kapcsolatok megerősítése és kiterjesztése a várostervezés és fejlesztés, a tömegközlekedés és közlekedésirányítás, a vízgazdálkodás és szennyvíztisztítás, a gazdaság, a kultúra és művészetek, a turizmus és a gasztronómia területén.
Budapest idén is csatlakozik az Európai mobilitási héthez
Immár tizenhetedik alkalommal csatlakozik Budapest az Európai mobilitási héthez, amelynek központi eseményeként tartják az Andrássy úti mobilitási hétvégét és szervezik meg az autómentes napot.
A Fővárosi Közgyűlés 24 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett fogadta el a csatlakozási szándékról szóló dokumentumot.
Az eseményt Európa-szerte minden év szeptember 16-a és 22-e között rendezik meg. A kampány célja, hogy bátorítsa a tagállamok helyi hatóságait, hogy vezessenek be és népszerűsítsenek fenntartható közlekedési intézkedéseket, és felhívják a lakosság figyelmét a közlekedés alternatíváira.
Az Európai mobilitási hét keretében a BKK felhívja a figyelmet a már rendelkezésre álló alternatívákra, bemutatja az elmúlt egy év eredményeit és a jövőre vonatkozó terveket, továbbá a rendezvénysorozattal felhívja a lakosság figyelmét a levegőtisztaság és az élhető város fontosságára.
A gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok élénkítése céljából a felek szándéknyilatkozatot írtak alá üzbég nemzeti étterem és magyar nemzeti étterem, valamint üzbég áruk boltja és magyar áruk boltja nyitásának kezdeményezéséről.
LMP: Hatszáz fát vághatnak ki a Városligetben
Hatszáz városligeti fát vehet ki a védettség alól a Fővárosi Közgyűlés, így azzal lehet számolni, hogy ezeket kivágják - mondta a testület szerdai ülése előtt, sajtótájékoztatón Gál József, a testület képviselői esküjét percekkel később letevő LMP-s tagja.
Kifogásolta: a közgyűlés úgy tárgyalja a városligeti építési szabályzat módosítását, hogy csak éjfélkor jár le az egyeztetési határidő, így a látszata sincs meg annak, hogy megkérdezik az embereket a témában.
Problémaként említette, hogy a módosítás a 80 négyzetméteres vendéglátóhelyek számára 500 négyzetméteres terasz kialakítását teszi lehetővé. A tervmódosítás nyomán egy kis botanikus kert és egy játszótér is megszűnhet - tette hozzá.
A Városliget nem vigalmi negyed, hanem egy park, és annak is kell maradnia - fogalmazott Gál József, aki azt sürgette, hogy - ha több lépésben is, de - kerüljön ismét fővárosi kézbe a parkolási, a P+R és a tömegközlekedési rendszer, a bevételekkel együtt.
Stratégiai megállapodást köt Budapest és a MOL
A főváros és a MOL stratégiai megállapodás megkötésével kívánja továbbfejleszteni és elmélyíteni eddigi együttműködését.
A Fővárosi Közgyűlés 23 igen szavazattal 1 tartózkodás mellett jóváhagyott megállapodás értelmében az együttműködés legfontosabb területe a közlekedés, illetve az ahhoz kapcsolódó környezeti szempontok - mint a károsanyag-kibocsátás csökkentése vagy a levegőminőség javítása - lehető leghatékonyabb érvényre juttatása.
A dokumentum érinti a fenntartható közlekedésfejlesztés és a hatékonyabb energiafelhasználás, valamint a gyalogos, a kerékpáros valamint a közösségi közlekedés területén kialakítható együttműködési lehetőségeket.
A stratégiai megállapodásban meghatározott területek nem korlátozódnak kizárólag a közlekedési és környezetvédelmi kérdésekre, hanem szerepet kapnak benne szintén nagy jelentőséggel bíró egyéb társadalmi kérdések is, így például az innováció ösztönzése, a helyi gazdaság versenyképességének támogatása, az új, vagy megújuló közösségi terek létrehozása, továbbá új sporttámogatási rendszer kidolgozása.
MSZP: Tarlósnak döntenie kell, kiket képvisel
Tarlós István főpolgármesternek el kell döntenie, kiket képvisel: Budapestet vagy a Fideszt - jelentette ki a Fővárosi Közgyűlés ülése előtt tartott sajtótájékoztatóján Horváth Csaba, a testület szocialista párti tagja.
Úgy fogalmazott: harminc éve nem történt olyan csúfság Budapesttel, hogy a kormány "helytartókat ültet a nyakára", és a főpolgármester még örül is ennek. Úgy vélte, a főpolgármesternek döntenie kell arról, hogy megpróbálja-e visszaszerezni a főváros önállóságát, bevételeit.
Azt mondta - feltehetően a Budapestért és az agglomerációért felelős államtitkárságra utalva -, hogy Tarlós Istvánnak vissza kell utasítania, hogy "helytartókat kap, akik nem segíteni, hanem lassítani fogják a munkát".
A városnak olyan főpolgármesterre van szüksége, aki "minden körülmények között a budapestieket szolgálja, és nem Orbánt és a Fideszt" - hangoztatta, megjegyezve: "a budapestiek kétharmada már nemet mondott Orbánra és a Fideszre", és ha a főpolgármester "így folytatja, akkor Tarlósra is nemet fog mondani a budapestiek kétharmada".
Jobbik: Legalább tízezer újabb P+R parkolóra van szükség
A Jobbik szerint legalább tízezer újabb P+R helyre van szükség ahhoz, hogy érzékelhetően javuljon a parkolási helyzet a fővárosban.
Hozzájárult a testület a Vörösmarty tér felújításához
A tervek szerint szeptemberben kezdődhet meg a belvárosi Vörösmarty tér és környékének felújítása, amely várhatóan több ütemben eltart majd jövő év augusztusának végéig.
A Fővárosi Közgyűlés egyhangúlag adta tulajdonosi hozzájárulását a tér felújításához az V. kerületi önkormányzatnak mint projektgazdának.
A komplex felújítás elsődleges célja a környező utcákkal egységes arculat kialakítása, a Vörösmarty tér jelenleg is domináló gyalogos forgalmának megtartása, a közösségi tér jelleg fejlesztése, valamint az időszakos vásárok közműellátásának előkészítése.
A tervek szerint a Vörösmarty tér mellett felújítják a Deák Ferenc utca Bécsi utca és a Vigadó épülete közötti szakaszát, a Vigadó utcát, valamint a Harmincad utcát. A rekonstrukció során a teret egyedi, természetes lapkővel burkolják le, valamint megújítják a forgalomtechnikai elemeket, az úttartozékokat - a szegélyeket, a parkolásgátló elemeket, a faveremrácsokat - és az utcabútorokat. Továbbá korszerűsítik a felszíni vízelvezetést, felújítják, illetve cserélik a közműveket és fejlesztik a világítást is.
A téren az egészséges fák megtartása mellett, további fákat ültetnének, illetve a Vörösmarty szobor körül gyepes felület létesítenének.
A kivitelezési munkák tervezett kezdete szeptember eleje, a projekt befejezésének végső határideje jövő év augusztusának vége.
A főváros a felújítás megvalósításában nem vállal anyagi terheket, a felújítást teljes egészében a kerület finanszírozza belügyminisztériumi támogatásból tervezetten, bruttó 1,6 milliárd forintból.
A tervezett ütemezés szerint a kivitelezés a téli és a tavaszi vásár miatt kettő, illetve másfél hónapig szünetelne.
A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülése előtt tartott sajtótájékoztatóján a testület jobbikos tagja, Tokodi Marcell azt mondta, legfeljebb 80 milliárd forintba kerülne e helyek megépítése. Az ellenzéki képviselő azt sürgette, hogy BKK-bérlettel ingyen lehessen használni ezeket a parkolóhelyeket, amelyekhez többszintes, a közösségi közlekedéshez kapcsolódó parkolóházakat kellene építeni.
Azt mondta, mind több területen és egyre magasabb parkolási díjat kell fizetni, de ez nem oldja meg a problémát. Csupán más zónába teszik át a problémát, eközben pedig lassan egész Budapest fizető övezetté válik - értékelte Tokodi Marcell.
Párbeszéd: Nincs szükség Budapestért felelős államtitkárra
A Párbeszéd szerint nincs szükség Budapestért és agglomerációért felelős államtitkárságra.
Fürjes Balázsra nincsen szükség - jelentette ki a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülése előtt tartott sajtótájékoztatóján V. Naszályi Márta, a Párbeszéd képviselője.
Azt mondta, 2010 óta a fővárostól egyre több forrást és hatáskört vesznek el, hatásköri és pénzügyi nehézségek miatt mára a beérkezett forrásokat sem tudja felhasználni Budapest, az állam pedig azzal koronázta meg ezt a folyamatot, hogy a város hosszú távú fejlesztésével "törődő" államtitkárt neveznek ki.
Az ellenzéki politikus szerint a főváros 2030-ig szóló fejlesztési tervének végrehajtására, nem pedig új kidolgozására volna szükség. Nem egy államtitkárságnak kellene kezelnie a főváros fejlesztéseit - értékelt.
DK: A fővárosi parkolási rendszer "az autósok megsarcolása"
Az autósok megsarcolásának tartja a budapesti parkolási rendszert a Demokratikus Koalíció.
A Fővárosi Közgyűlés ülése előtt tartott sajtótájékoztatóján Gy. Németh Erzsébet, az ellenzéki párt képviselője azt mondta, arra szükség van, hogy díjat szedjenek a parkolásért, de arra nincs, hogy a kerületi polgármesterek "hoci-nesze alapon", a másik kerületnek kedvező módon támogassák a már szükségtelen zónakiterjesztéseket és díjemeléseket.
Kifogásolta azt is, hogy az ebből származó, évi 10-14 milliárd forintos bevételt nem forgatják vissza a P+R rendszer és a közösségi közlekedés fejlesztésébe.
Gy. Németh Erzsébet problémaként említette azt is, hogy a fővárosnak úgy kellene megtoldania veszteséges, a közszolgáltatások költségét kigazdálkodni képtelen szolgáltatóinak büdzséjét, hogy nincsen erre elegendő forrása.