Belföld
Balog: Minden készen áll a sikeres tanévkezdéshez
"Hagyomány és modernitás a meghatározó stratégiai értékek"

A megújulás nem pont-, hanem rendszerszerű, és a cél egy erős nemzeti középosztály kiépítése, amely képes "magával húzni azokat", akik még nem tartoznak oda.
Hagyomány és modernitás a meghatározó stratégiai értékek - vélte Balog Zoltán, aki azt szeretné, ha az intézményi reform a tartalmi kérdések felé fordulna és versenyképes tudást tudnának a diákoknak biztosítani.
Jelezte, hogy a lakóhely, régió kultúrájára most először kiemelt hangsúlyt fektetnek.
A pedagógus életpálya-modellről a miniszter azt mondta: a változások közepén járnak, de bízik benne, hogy az előnyöket már érzékelik. Fontos, hogy az intézményfenntartó rendszer és a pedagógusok között itt is erősítsék az együttműködést.
Kitért a Klebelsberg ösztöndíjprogramra is, amelynek keretei között majdnem 500 pedagógus képzi magát komoly állami támogatással.
Az új tankönyvekről szólva azt mondta: felelősséget éreznek a minőségi javulásért és az elvárt takarékossági szempontokat is megemlítette.
Pósfai Péter, az Oktatási Hivatal elnöke elmondta: az első tanfelügyeleti ellenőrzések 2015. januárjától indulnak, elsősorban annál a 18 ezer pedagógusnál, akik bekerültek a minősítési tervbe, s lesznek intézményvezetői ellenőrzések is.
Balog Zoltán szólt arról is: a több mint ezer éves magyar oktatás erős talapzaton áll, alapja az egyik oldalon a hagyományok tisztelete, a másik oldalon az új tudás befogadása. Mindazok az intézkedések, amelyet a kormány a köznevelési rendszer újraszervezése során tett egyszerre épülnek a hagyományainkra és a 21. század új tudására. A magyar oktatás mindig képes volt a megújulásra és tisztelte a hagyományokat. Előbbi a köznevelés egyik legfontosabb képessége - állapította meg.
Kiemelte: az átfogó köznevelési stratégia megvalósításához mindenekelőtt bizalom szükséges, a pedagógusok és a szakmai irányítás, a kormány, valamint a pedagógusok és a szülők, a szülők és a kormány között.

MSZP: Működésképtelen a Fidesz közoktatási rendszere
A szocialista Kunhalmi Ágnes szerint újra bebizonyosodott: a Fidesz közoktatási rendszere működésképtelen.
Az ellenzéki politikus közleményében a közoktatás mérlegét egy héttel a tanévkezdés előtt a túl drága és értelmetlen laptopbeszerzésben, a késve történő tankönyvkiszállításban, az elmaradó tanári tankönyvekben vonta meg és kitért a központosított Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) visszabontásáról szóló "homályos utalgatásra" is.
Kunhalmi Ágnes összegzése szerint a Fidesz oktatáspolitikája eddig minden évben csődöt mondott, az államosított közoktatási mamutintézmény, a Klik létrehozása óta válságban van, a tankönyvpiac államosítása pedig minden évben csúszó, vagy meg sem érkező tankönyvkiszállítást eredményezett.
A kormánynak észre kellene vennie, hogy a tervgazdaság negyed évszázada megbukott. A hónapok óta elnöktelen Klik és a Kello tankönyvellátó soha nem lesz képes elvégezni a feladatát - fogalmazott Kunhalmi Ágnes, aki szerint a létrehozott káosz helyett az iskolákban jelenlévő, dolgozó tanárokra és vezetőkre, a szülők és gyermekek bevonására, közvetlen együttműködésére építő rendszert kell teremteni.
Helyre kell állítani a helyi közösségek jogait, a tanárok jogait a tanítás szervezésében és tankönyvválasztásban, az oktatási rendszer helyi alkalmazkodását. Az MSZP ilyen oktatási rendszert teremt, és ennek első lesz lépése október 12-én az önkormányzati választás - írta az Országgyűlés kulturális bizottságának alelnöke.