Belföld

Az önkormányzatok érdemi párbeszédet várnak oktatásügyben

Pósán László: A gyerekekért felelősséget érző pedagógusok tanítani akarnak

Üdvözli a kormány döntését a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) megszüntetéséről a Magyar Önkormányzatok Szövetsége, és a hatékony közoktatás megteremtése érdekében érdemi konzultációt vár az oktatás ügyében - közölte a szervezet szerdán.

Gémesi György, a szövetség elnöke és Wittinghoff Tamás, a polgármesteri tagozat elnöke a közleményben azt írta: a közoktatás "államosítása" előtt számos alkalommal felhívták a kormány figyelmét a folyamat előkészítetlenségére és veszélyeire. Egyúttal sajnálattal állapították meg, hogy a szövetség véleményét, állásfoglalásait és konkrét javaslatait figyelmen kívül hagyva született meg a döntés az állam intézményfenntartó szerepét betöltő szervezet létrehozásáról, és mára beigazolódtak korábban jelzett aggodalmaik.
Jelezték, a szövetség üdvözli a kormány döntését a Klik megszűnésével kapcsolatban, mert ezzel a kormány - mint írták - "belátta, hogy a közoktatás állami irányítására, fenntartására létrehozott mamutszervezet képtelen megvalósítani a jövő generációjának versenyképes oktatásával kapcsolatos kormányzati törekvéseket". 
A szövetség reményét fejezte ki, hogy "a kialakult válságos helyzetben" a pártpolitikai szándékok helyett a józan ész politikája kerekedik felül és esély lesz egy új kezdetre a közoktatásban". Ennek érdekében felajánlották tapasztalataikat, együttműködésüket "egy hatékony, a korábbi változások értékeit is megtartó közoktatás, köznevelés megteremtésért".
Ennek érdekében kezdeményezik "a korábban és jelenleg sem fellelhető érdemi és valós konzultációt" az érintett szakmai, civil szervezetek, az állam és valamennyi önkormányzati szövetség részvételével.

Pósán: A gyerekekért felelősséget érző pedagógusok tanítani akarnak
Pósán László fideszes képviselő szerint a gyerekekért felelősséget érző pedagógusok tanítani akarnak.
Az Országgyűlés kulturális bizottságának alelnöke szerdán Debrecenben tartott sajtótájékoztatóján leszögezte: a gyerekek, a pedagógusok, illetve az oktatás ügyét egyedül a párbeszéd szolgálja. Azok a szervezetek, amelyek az oktatásért és a gyerekekért felelősséget éreznek, részt vesznek a köznevelési kerekasztal munkájában - fűzte hozzá.
A kormánypárti politikus felhívta a figyelmet arra, hogy már számos kérdésben megállapodott a tárca az oktatásban részt vevő szervezetekkel. Természetesen több kérdés még nyitott, további tárgyalások folynak a megegyezés érdekében - tette hozzá, jelezve: ezt egyre inkább felismerik a pedagógusok és az intézményvezetők is, ezt mutatja az a nyílt levél, amelyet kilenc oktatási intézmény vezetője fogalmazott meg.
Időt kért a hivatalos tárgyalások lefolytatására és türelemre szólított fel kilenc iskolaigazgató az oktatás átalakításáról szólva abban a felhívásban, amelynek az "Én tényleg tanítanék..." címet adták. A kilenc intézményvezető által aláírt, az MTI-hez kedden eljuttatott közös közleményben az állt: a közoktatás helyzetével kapcsolatos tiltakozások hatására személyi változások történtek, megkezdődött a párbeszéd az oktatásirányítás és a pedagógusok között.
Pósán László azt mondta: a levélben egyértelműen amellett foglalnak állást, hogy a bonyolult, sokféle szempontot mérlegelő kérdések megoldása nem történhet meg egyik napról a másikra. Azt kérik, hogy az oktatás szereplői ezt az időt, ezt a bizalmat és türelmet adják meg a tárgyalófeleknek - fűzte hozzá. A levél kitér arra is, hogy egyesek politikai indíttatásból állnak az oktatási kérdésekhez - jegyezte meg a kormánypárti politikus.
Álláspontja szerint a kezdetektől látszott, hogy az oktatás területén jogosan felmerülő problémákat egyesek nem megoldani akarják, hanem politikai síkra akarják terelni azokat. Az is világos, hogy az ilyen politikai indíttatású szereplők "a pedagógusok és a gyerekek hátán felkapaszkodva", egyéni politikai karriert építgetnek - mondta Pósán László, hangsúlyozva: a Fidesz nem tartja helyesnek, ha gyerekeket politikai célra használnak fel.

A PSZ visszavonja a március 30-ára vonatkozó kezdeményezését
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) visszavonja azt a kezdeményezését, hogy a pedagógusok március 30-án délután 4 óra után fejezzék ki véleményüket a köznevelés helyzetéről - jelentette be Galló Istvánné, a PSZ elnöke szerdai budapesti sajtótájékoztatón. Lépésüket azzal indokolta, hogy nem akarják megosztani a pedagógusokat, hiszen a Tanítanék mozgalom várhatóan szintén akciót hirdet, aznap reggelre.
Galló Istvánné azt mondta: a PSZ olyan polgári engedetlenségre, amelynek jogkövetkezménye lehet, nem biztathatja a pedagógusokat, minden munkavállaló egyéni döntése, hogy részt vesz-e benne. Ugyanakkor a szabad véleménynyilvánításra vonatkozó álláspontjukat fenntartják, és a sztrájk megszervezéséről sem mondtak le, ha nem sikerül megállapodni - tette hozzá.
Kérdésre válaszolva közölte, ha egy pedagógus nem tart meg egy órát, annak lehet végső esetben olyan következménye, hogy felmondanak neki.
Hangsúlyozta: a szakszervezetek nagyon fontosnak tartják minden szervezetnek és magánszemélynek az oktatás ügyéért tett megmozdulását. A szakszervezetek és a szakmai szervezetek céljainak megvalósítása érdekében akcióik nagy segítséget jelentenek, erősítik az üzenetet, hogy változásra van szükség a közoktatásban.
A PSZ elnöke elmondta: hétfőn egyeztettek a Tanítanék mozgalom egyik képviselőjével, Pukli Istvánnal. Azt javasolták, hogy a pedagógusok március 30-án délután 4 óra után fejezzék ki véleményüket az iskolák épülete előtt, ez azonban nem sztrájkfelhívás volt. A mozgalom nem fogadta el javaslatukat, és várhatóan polgári engedetlenséget hirdet aznap reggelre, egy óra időtartamra. Ezt tudomásul veszik, és visszavonják javaslatukat - közölte a szakszervezeti vezető.
Galló Istvánné kérdésre válaszolva kijelentette: a kormány semmilyen pressziót nem gyakorolt rájuk, hogy határolódjanak el a civil szerveződésektől. Azt ugyanakkor jelezte: záros határidőn belül lezárják a tárgyalásokat, vagy így, vagy úgy. Abban érdekeltek, hogy szülessen megállapodás, de csak olyat tudnak elfogadni, amely a pedagógusok és a gyerekek érdekét szolgálja.
Az érdekvédő elmondta: a sztrájkbizottság 25 pontos követeléséről folytatott tárgyalásokon szó volt a a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) megszüntetéséről is. Nem tudják, "miért szaladtak előre" , de a bejelentés nagyon jól hangzott - közölte, hozzátéve: a problémákat maga a Klik testesíti meg.
A PSZ elnöke kiemelte: a hír nem jó, nem egy Klik lesz, hanem nagyon sok kis Klik, de az állami fenntartás nem szűnik meg, és továbbra sem látják az intézmények szervezeti és szakmai önállóságának biztosítását, a várható jogosítványokat. Az intézmények továbbra is ebben a rendszerben működnének, a keretgazdálkodás szabályai szerint. A munkaviszony létesítését és megszüntetését kivéve a munkáltatói és gazdálkodási jogukat az intézmények a tervek szerint visszakaphatják. Ugyanakkor a fenntartótól továbbra sem válik el az intézmény, ami a működtetés legnagyobb problémája - jegyezte meg.
Kardinális kérdésnek nevezte a tanulók terhelésének csökkentését, a nemzeti alaptanterv átdolgozását. Hangsúlyozta, jogszabályokban kell garanciát adni arra, hogy az ígéreteket be is tartják.
A pedagógusok munkaterheléséről Galló Istvánné azt mondta: a kötelező 22 óra visszaállításához ragaszkodnak, de ez kemény csata, mert a kormány nem támogatja. A 32 órás kötelező munkaidőt ugyanakkor valószínűleg megszüntetik majd - jelezte, hozzátéve: van pozitív elmozdulás, a kormány szándéka megvan a változtatásra, de az irány nem mindegy.
Kitért arra is, hogy nagyon türelmetlenek a pedagógusok, sokan úgy érzik, a kormány időt húz. A kerekasztalt munkabizottságnak tekintik, de megállapodás csak a sztrájkbizottságban lehet - közölte.
Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnöke kiemelte: a szakképzés speciális kérdéseit törvényben kell rögzíteni, erről tárgyaltak és megállapodtak a nemzetgazdasági tárcával. Megjegyezte: a sztrájkbizottsági követeléseken túl 17 pontról egyeztetnek a szaktárcával.
Hajnal Gabriella, az Oktatási Vezetők Szakszervezetének elnöke szerint a civil szervezetek és a szakszervezetek céljai megegyeznek, az oktatást újjá kell szervezni, új alapokra kell helyezni. Nagyon alaposan ki kell dolgozni a tananyag csökkentését, nem szabad elkapkodni. Olyan csökkentésre van szükség, ami a tanulók terheit hosszú távon csökkenti, de a tudást növeli - mondta.
Kitért az érettségi szabályaira, és jelezte, szó volt a tervezett jövő évi változtatásokról, majd példaként említette a történelem tárgyat, de konkrétumokat még nem mondott. Szólt arról: a tanulási és magatartászavarral küzdő gyerekeknél is kitolhatják a tankötelezettségi korhatárt.