Belföld
Az ellenzék tiltakozik az útdíj ellen
Egy szervezet márciusban országos blokádot tervez
DK: a kormány vonja vissza a rendeletet!
Egész Magyarországra kiterjedő blokádot szervez Büki Zoltán a Facebookon 2015 március elsejétől. A tervezett blokád addig tartana "amíg nincs megállapodás vagy nem mond le a kormány" - jelezte az esemény oldalán. Eddig 3844 személy venne részt a tiltakozáson, 391 ember, pedig a talán részt veszeket jelölte meg. A távolabbi időpontot a szervezés és a rendőrséggel való egyeztetés indokolja - tájékoztatta a csatlakozókat a szervező.
A Demokratikus Koalíció az útdíjrendelet visszavonására és a bevezetésével okozott káosz felszámolására szólítja fel a kormányt - közölte hétfői, budapesti sajtótájékoztatóján a párt elnökségi tagja, Varju László.
Azt mondta, az elmúlt napok lelkileg és pénzügyileg is megviselték azokat, akik azért álltak sorban, mert fizetni kell azért, amiért eddig nem kellett. A kormányszóvivő korábban arról beszélt, január 1-jétől minden rendben lesz és hozzáférhetőek lesznek a különböző matricák, ehelyett "teljes összeomlás volt" - értékelte a független képviselő, hangsúlyozva: a DK tiltakozik az útdíj ellen, mert az nem több az emberek megsarcolásánál.
Bírálta, hogy miközben a benzinkutakon nem lehetett matricákat kapni, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. internetes értékesítési rendszere sem működött. Több helyről arról érkezett panasz, hogy még tábla sem jelzi a fizetési kötelezettséget, ezért az ezeket a szakaszokat használó autósokat utólag majd "sunyi módon" megbüntetik - folytatta. Varju László szerint átláthatatlanság és igazságtalanság jellemzi a rendszert, az útdíj egy különadó, aminek célja a "netadó után bosszút állni".
Az LMP az útdíjról szóló rendelet azonnali visszavonását sürgeti, mert a párt szerint az informatikai rendszer összeomlása is azt mutatja, hogy az érintett állami szerveknek ugyanúgy nem volt idejük felkészülni az útdíj kiterjesztésére, mint az embereknek. Keresztes László Lóránt, a párt közlekedéspolitikai szakszóvivője úgy fogalmazott, hogy botrányosan indult az útdíj, mert az internetes és benzinkutakon történő vásárlás is akadozik az informatikai rendszer hibái miatt. Ennek oka, hogy kapkodva és ötletszerűen vezették be az intézkedést, amelynek egyetlen célja van, a pénzbehajtás - jelenti ki a politikus.
MSZP: februárig ne büntessék az autósokat!
Az MSZP hétfőn felszólította a kormányt, hogy január 31-ig se a büntetést, se az azzal járó igazgatási díjat ne vesse ki a fizetőssé vált utakon megyei autópálya-matrica nélkül autózókra. Az ellenzéki párt követelését Harangozó Tamás, a szocialisták frakcióvezető-helyettese fogalmazta meg. Azt mondta, a kormány korrupciójának áraként tekintenek az elkerülő utak és bevezető szakaszaik fizetőssé tételére. A kabinet alkalmatlanságát pedig az az 1500 forintos igazgatási díj jelzi, amit az autósoknak a kormány hibájából, a díjfizetés előkészítetlensége miatt kell fizetniük.
Az Együtt szerint a kormánynak már a sarcolás sem megy
Felülvizsgálják az útdíjrendszert
Január végén felülvizsgálhatja a szaktárca a díjasított szakaszokat, amelyek közé a Ferihegyre vezető út is is szerepel. Budapest belvárosa és a kettes terminál között egy mindössze 200 méteres fizetős szakasz miatt kell váltaniuk matricát az autósoknak. Január elseje óta folyamatosan figyelemmel kíséri és értékeli az új útdíjrendszerrel kapcsolatban beérkező tapasztalatokat - közölte Becsey Zsolt, az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkára. Azok az autósok, akik a díjköteles szakaszokat januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a 14 875 forintos pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató ügyfélszolgálati irodájában a szolgáltatási díj megfizetése mellett (1470 forint) az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak.
A január elsejével bevezetett útdíjrendszer visszavonását követeli a kormánytól az Együtt. Hajdu Nóra, az ellenzéki párt elnökségi tagja hétfőn budapesti sajtótájékoztatóján kijelentette: az Együtt azt várja el a kormánytól, hogy vonja vissza az útdíj kiterjesztését.
Azt mondta, január elsején kaotikus helyzet alakult ki, olyan útdíjrendszert vezetett be a kormány, amely gyakorlatilag elindulása pillanatában kudarcba fulladt. Hajdu Nóra hozzátette, elvárják azt is, hogy a "szolgáltatási díjnak nevezett büntetéstől" tekintsenek el.
A jelenlegi intézkedések alapján azt gondolják, hogy a kormánynak "már a sarcolás sem" megy, hiszen - mondta - olyan intézkedéscsomag indult el január elsejével, amely nem volt átgondolt, amelyhez nem készültek hatástanulmányok, hibásan jelöltek ki útszakaszokat, illetve nem tájékoztatták időben és megfelelően a közvéleményt. Az útdíjrendszer a Fidesz "állatorvosi lova" - értékelt Hajdu Nóra.
Jól fogy az éves matrica
Délután négy óráig összesen 360 ezer e-matricát értékesített a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató, ebből 210 ezer megyei matrica volt – közölte Kibédi-Varga Lajos, a NÚSZ Zrt. szóvivője. A megyei matricák nem a megváltástól számított egy évig, hanem egységesen 2016. január 31-ig lesznek érvényesek, tette hozzá. Tavaly az év első hónapjában 165 ezer éves országos matricát értékesítettek. Ezt a mennyiséget idén már az év első 4 napjában átlépték: január 4-ével bezárólag már 175 ezer megyei matricát adtak el.