Belföld

Átszervezett intézményi háttér

Bővülnek az oktatási hivatal feladatkörei, egyfajta „alapbázis” alakul

Néhány kisebb változás és pontosítás mellett a köznevelési törvény módosításával ténylegesen is megkezdődött az oktatási háttérintézmények átalakítása.

Több ponton módosult január 1-jével a köznevelési törvény: a szakállamtitkárság tájékoztatása szerint az egyik legfontosabb változás az, hogy a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat és egyes más, eddig kormányhivatali feladat- és hatásköröket az Oktatási Hivatalhoz (OH) telepítettek. A hivatalt jelölték ki az állami köznevelési feladatellátás körében a pedagógiai-szakmai szolgáltatások ellátására, s január 1-jétől az OH látja el a pedagógusok minősítő vizsgájának, minősítési eljárásának szervezését, az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés szervezését, a szaktanácsadói névjegyzék vezetését.

Mint arról lapunk korábban beszámolt, az államtitkárság jelentős átalakításokat készített elő az oktatási háttérintézményeknél. Pölöskei Gáborné, az intézményrendszer fejlesztésével megbízott helyettes államtitkár egy november végi konferencián arról beszélt, hogy az OH egyfajta „alapbázis” lesz: ellátja a hatósági feladatokat, irányítja a különböző oktatási szolgáltatásokat és fejlesztéseket, és idővel az Educatio Nonprofit Kft. feladatai is a hivatalhoz kerülnek. Megkezdték a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ átalakítását is a megyei és járási tankerületi szintek megerősítésével. A helyettes államtitkár akkor arról is beszélt, hogy az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet is átalakítják, amely Oktatási Kiadványok Központjaként a tankönyvkiadásért és a tartalomfejlesztésért felel majd.

A köznevelési törvény mostani módosítása nyomán a Nemzeti Pedagógus Kar által elkészítendő etikai kódex alapelveit kiterjesztik a magánfenntartású intézményekre is, továbbá egyértelműsítették a közösségi szolgálat elvégzésének véghatáridejét, s a jogszabály részévé vált az iskolai lemorzsolódás megelőzését támogató intézményi jelző- és pedagógiai támogatórendszer.