Belföld

„A nagyothallás sem teheti zárójelbe az emberek értékeit”

A siketek a kórházakban, ügyfélszolgálatokon is igénybe vehetik a videoalapú jelnyelvi tolmácsolást az akadálymentesítés révén

Novembertől élesben működik a nagyothallók, siketek és a hallók közti kommunikációt jelnyelvvel és szöveges módon akadálymentesítő Kontakt tolmácsszolgáltatás.

Kósa Ádám 20151017
Kósa Ádám: Több mint ezren tesztelik a rendszert (Fotó: Csudai Sándor)

Kétszázmillió forint további támogatást hagyott jóvá a kormány a siketek és nagyothallók akadálymentes kommunikációját elősegítő Kontakt tolmácsszolgáltatás fejlesztésére, a tesztidőszakot ugyanakkor október végéig meghosszabbították – közölte videoüzenetében a napokban Kósa Ádám, a SINOSZ (Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége) elnöke, fideszes EP-képviselő.

Mint arról beszámoltunk, a Kontakt szolgáltatás lényege, hogy a jelnyelvi tolmácsnak nem kell személyesen elkísérnie siket ügyfelét, hanem interneten, videós kapcsolatban vagy szöveges tolmácsolással segíti a halló emberrel való kommunikációt és ezáltal az ügyei intézését. Az utóbbi időben a szolgáltatás már a nagyothalló emberek számára is elérhető. Kósa Ádám beszámolt arról is, hogy a rendszer tesztelésében több mint ezerkétszázan vesznek részt, a számuk stabil, azaz elégedettek vele, és bizalommal vannak iránta.

A SINOSZ elnöke beszámolt arról is, hogy a Kontakton keresztül havonta átlagosan körülbelül ötezer hívást bonyolítanak, ezek egy része a siket emberek közti, nagyobb része a siketek és hallók közötti kommunikáció. A meghosszabbított tesztidőszakról szólva hozzáfűzte: a fejlesztés még nem ért véget, folyamatosan gazdagítják és finomítják a rendszert. Egyebek mellett dolgoznak azon, hogy a nagyothallók számára elérhető legyen az automatikus hangzószöveg-fordítás, illetve, hogy stabilan működjön a videó rögzítése és küldése is. Mint mondta, a meghosszabbított tesztidőszak október végéig tart, utána élesben működik majd a rendszer.

A Kontakt videotolmács-szolgál­tatást a SINOSZ fejlesztette ki, és az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alapjának finanszírozásával valósult meg. Munkanapokon már reggel nyolc és este nyolc óra között elérhető, sürgős esetben este nyolc óra után az ügyeletet lehet keresni. A szolgáltatás célja, hogy akadálymentesítse a mindennapi kommunikációt a munkahelyeken, az iskolában, az egészségügyben, a különféle közszolgáltatások igénybevételekor. „Reményeink szerint egyre több kórházban, okmányirodán és szupermarketben lehet hamarosan találkozni a Kontakt által akadálymentesített ügyfélszolgálati munkahelyekkel” – hangsúlyozta Kósa Ádám.

Az érintettek nagy része tud erről a lehetőségről, segítségével egyre több siket vagy nagyothalló embernek sikerül leküzdenie gátlásait és a nehézségeket. A halló társadalom nagy része azonban nem szerzett tudomást erről az akadálymentesítési módszerről. Jó hír viszont, hogy egyre több közintézmény és cég érdeklődik a Kontakt iránt – tudatta lapunkkal a SINOSZ. Közölték, az Értjük egymást című kampányuk célja, hogy minél több embert tájékoztasson erről az eszközről, és azt üzeni, hogy „az ember értékeit nem teheti zárójelbe egy olyan speciális állapot, mint a siketség”. A többségi társadalomnak nyitottnak kell lenni a fogyatékkal élő emberekkel, és látnia kell, hogy sokkal több a közös bennünk, mint amiben különbözünk – közölte az érdekvédelmi szervezet.