Belföld
A baloldal döntötte be a Szeviépet - mondja a cég egykori vezetője
Baranyi Sándor: A spanyol cég az autópályára szánt 30 milliárdos keretösszeg közel 55 százalékát kapta meg, miközben valós tevékenységet nem vagy alig végzett
A megyei lapnak adott hosszabb interjúval törte meg a csendet Baranyi Sándor. A Szeviép egykori vezére – akit a bíróság első fokon, nem jogerősen, csődbűntett miatt 6 év letöltendő börtönbüntetésre ítélt – szerint politika finanszírozására forgattak vissza pénzeket a nagy tenderekből a nyertes cégek.
Akkoriban a pártok politikai finanszírozása nem legálisan történt. A baloldalon ezt a nagy tenderek, infrastrukturális beruházások oldalszárnyán százalékos arányban oldották meg, Gyurcsány Ferenc, Bajnai Gordon és Medgyessy Péter alatt ezekből töltötték a pártkasszákat – véli Baranyi. A volt Szeviép vezető elmondta egy spanyol cég érthetetlenül sokat kaszált az M-43-as beruházással, noha semmi magyar referenciája nem volt. A baloldalon ezt a nagy tenderek, infrastrukturális beruházások oldalszárnyán százalékos arányban oldották meg. Gyurcsány Ferenc, Bajnai Gordon és Medgyessy Péter alatt ezekből töltötték a pártkasszákat” – állítja.
Az interjúban Baranyi részletezte az M43-as projekt, valamint a szegedi villamosprojekt eddig nem ismert, vagy csak sejtett visszásságait.
Az autópálya építés kapcsán elmondta, hogy ugyan a Szeviép nem tudott nagy tendert nyerni, de arról tudomásuk volt, hogy a nagy tenderek esetében be volt állítva az „alkotmányos költség”.
“Ezt láttam a szegedi villamostender esetében és az M43-asnál is, ahol a fővállalkozói eredményben volt feltüntetve ez a rész.
Ez nem az a rész, amit irigyelt volna tőlük az ember, mert a cégeknek ezekkel a pénzekkel biztosan el kellett számolniuk az akkori politika felé.”
Mint mondja, ennek már csak azért is így kellett lennie, mert a spanyol cég a Gyurcsány-kormány alatt Szeged környékén Ujhelyi István és Botka László nyomására nyert nagy értékű beruházást fővállalkozóként. Egy magyar fővállalkozóval is azért álltak össze, mert róluk tudták, hogy felsőbb politikai kapcsolatrendszerrel rendelkeznek.
Hozzátette, hogy a csavar a történetben, hogy a spanyol cég az M43-as közel 30 milliárd forintos beruházási árának 55 százalékát nyerte el a konzorciumi megállapodás alapján. A nagy pénz az Ujhelyi és Botka által nyomott spanyol multihoz ment, nem pedig a Szeviéphez. Ennek kapcsán részletezte, hogy a Puch László, a szocialista párt akkori pénztárnoka komoly befolyással bírt ezekben az ügyekben, ilyen formában a pártfinanszírozás is megoldható volt. Egy-egy szerződésben a fővállalkozó a költségeket 5 százalékra állították be, amiből 3-4 százalékkal a politika felé kellett elszámolni.
Rámutatott, hogy a Botka László vezette szegedi önkormányzat a megrendelői oldalon hibázott a villamosprojektnél. “Botka azért tartott vissza 500 milliót nagy csinnadrattával, mert a részteljesítésben határidőcsúszás történt. Csakhogy pont a város hibájából.
Szeged vállalta ugyanis, hogy az SZVSE-pályánál egy trafóállomást átépít, azonban kilenc hónapot csúsztak ezzel” – állítja Baranyi, aki ezzel kapcsolatban hozzátette, hogy a most zárult liget projekt esetében is hasonló dolog történhetett.
A cég csődjével kapcsolatban kijelentette, hogy az a baloldalnak köszönhető. Mint mondja,
“A baloldal tett bennünket tönkre azzal, hogy visszatartották a pénzeinket, és az autópálya-építésnél a pótmunkáink igazolásait nem állították ki.”