Belföld
Bajnai Gordon és köre dönthette el a baloldali előválasztást

A lap birtokába került egy felvétel, amin Ficsor Ádám – aki korábban Gyurcsány Ferenc kabinetfőnöke is volt, majd a titkosszolgálatokat irányító miniszter lett a Bajnai-kormányban – maga ismerte el, hogy ők segítették győzelemhez az ellenzéket egyes körzetekben és a főpolgármester-választáson is. Korábban is szó volt már arról a sajtóban, hogy a DatAdat Professional Kft. – amelynek 2017 óta Bajnai Gordon is résztulajdonosa – a 2019-es önkormányzati választások eredményének befolyásolásában is szerepet játszhatott.
Tizenkét kampányban dolgoztunk azon a választáson, és közülük tizenkét polgármester nyert – mondta a beszélgetésben Ficsor Ádám, és hangsúlyozta: ez nagy győzelem volt.
Ficsor Ádám szavai szerint a cégnél olyan rendszert építenek, ami „felismeri azokat a szavazókat, akik hajlandóak egy lépéssel közelebb lépni a kampányodhoz”. Az egykori titokminiszter egy beszélgetésen elmondta, 20-30 különböző eszközt is használnak erre a hírlevelektől kezdve az online kvízeken, játékokon keresztül egészen az olyan innovatív elemekig, amelyek például „tanácsot adnak az embereknek, hogy kérjék vissza az adójukat”.
Az Index birtokába került felvételből az is kiderül, hogy az ellenzéki előválasztás végeredményét is tudta befolyásolni a Bajnai–Ficsor-érdekkör.
Az ellenzéki pártok kitalálták ezt az utat, az előválasztást, aminek a kiépítésében mi támogattuk őket – mondta Ficsor Ádám, aki a beszélgetésben azt is megerősítette, hogy jelenleg Márki-Zay Péternek dolgoznak.
Bajnai Gordon kérésére lehetett a leszállóágba került Karácsony Gergely helyett Márki-Zay Péter Dobrev Klára ellenfele a második fordulóban, akit – az előválasztáson résztvevő, elkötelezett ellenzéki szavazók adatait jól ismerő és online célzottan megszólítani képes – datadatos csapat segített győzelemhez - írják.
Mindezt az is alátámasztja, hogy a DatAdatban érdekelt Bajnai Gordon, aki korábban Karácsony Gergelyt támogatta az előválasztáson közösségi oldalán megjelent bejegyzése szerint, látványosan beállt Márki-Zay mögé.
A DatAdat igazi küldetése azonban az ellenzéknek a 2022-es parlamenti választásokon való segítése. Ficsor Ádám szavai szerint „107 kampány lesz Magyarországon: 106 helyi és egy esernyőkampány”. A DatAdat csapata ezekben mind részt vesz, de elsősorban a billegő körzetekre koncentrálnak. 20-30 olyan körzet lesz, ahol valóban – ahogy mi hívjuk – a "Csatatér Államok", "Harctéri Körzetek". Ezekkel a jelöltekkel fogunk dolgozni, biztosítjuk, hogy ők nyerjenek, és a hivatalos kampánnyal is fogunk dolgozni – fogalmazott stratégiájukról a volt titkosszolgálati miniszter a portál szerint.
Bajnaiék egy bonyolult céghálót hoztak létre a DatAdat köré, amelynek központi figurája Ficsor Ádám. Ő az ügyvezetője és egyik tulajdonosa a DatAdat Professional Kft.-nek, amelynek 10 százalékát Bajnai Gordon vásárolta meg. Ez a cég két további vállalatot, a Datalyze Research Kft.-t és a DatAdat HR Kft-t is birtokolja. Ficsor Ádám az igazgatója továbbá a papíron Észtországban működő DatAdat OÜ-nek, a Datapraxis OÜ-nek pedig az a Szigetvári Viktor az igazgatója és társalapítója, aki korábban Gyurcsány Ferenc államtitkára és Bajnai Gordon kabinetfőnöke volt. Datad.at néven egy osztrák fiókvállalatot is létrehoztak, amelynek bécsi székhelye Ficsor Ádám lakcíme is egyben. Információink szerint Bécsből segíti a magyar ellenzék munkáját egy hatalmas létszámú datadatos csapat, amelynek tagjai a választások közeledtével egyre gyakrabban látogatnak hazánkba.
A lap a datadatos cégháló működését jól ismerő forrása szerint a Bajnai-körnek azért volt szüksége Észtországban bejegyzett cégekre is, mert a balti államban híresen laza a GDPR, az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete betartásának ellenőrzése, így a választók megszerzett adatainak bármilyen célú felhasználása ott könnyebben megy, legyen szó jogosan vagy az érintettek kifejezett hozzájárulása nélkül megszerzett és felhasznált adatokról. A GDPR lényege szerint ugyanis bármilyen, közösségimédia-felhasználóhoz köthető információt csak akkor szabad gyűjteni, ha ahhoz a felhasználó kifejezetten – önkéntes, egyéni, hiteles, egyértelmű – hozzájárulását adta.
Bajnaiék azért helyezhették tehát cégeiket a GDPR-paradicsomba, hogy szabadon dolgozhassanak a választók megszerzett adataival, így segítve ügyfeleik, köztük a közelgő választásokon Márki-Zay Péter listavezetésével induló ellenzéki összefogás online kampányát.