Belföld

Neten is kapnak hasznos tippeket a látássérültek

Az okostelefonon elérhető Távszem szolgáltatás a nehéz időszakban is a nap huszonnégy órájában a vakok és gyengénlátók rendelkezésére áll

A látássérültek a koronavírus-járvány korlátozó intézkedéseinek következtében számos olyan nehéz­séggel találják szembe magukat, ami egy látónak nem okoz gondot. Gyakori, hogy bevásárolni csak kísérettel tudnak menni, és vakvezető kutyáik napi sétája sem probléma nélküli.

Neten is kapnak hasznos tippeket a látássérültek
A segítő kutyáknak is szükségük lenne a játékra „munka” után
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

A vakok és gyengénlátók a járvány idején még kiszolgáltatottabbak, mint máskor – közölte lapunkkal Nagy Sándor, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ) elnöke. Kifejtette: nagyon sok intézkedést nehezen tudnak betartani, főként azért, mert nem látják a környezetüket. Példaként említette, hogy nem képesek a kötelező kétméteres távolságot betartani a posta előtt, hisz nem látják, hol a sor vége. A boltban fizetés során a kártyát vagy készpénzt el kell venniük az eladótól, ám nem látják, a kasszás hova tette le a pénzt, így sokkal inkább ki vannak szolgáltatva a környezetüknek, mint a látók.

„A megszokott kis boltomba el tudok menni önállóan, de a múltkor nem érzékeltem, hogy az üzletben már van vásárló és bementem, holott ki volt írva – amit utólag tudtam meg –, hogy egyszerre csak egy ember tartózkodhat a helyiségben. Az eset óta beszólok a boltba és megkérdezem, van-e bent valaki” – idézett fel az elnök egy kellemetlen esetet. Az ilyen helyzetek elkerülése érdekében sokkal inkább igénylik családtagjaik, környezetük közreműködését, azaz vásárolni csak úgy tudnak menni, ha segítséget kérnek.

A szövetségnek sikerült megoldania, hogy a Távszem szolgáltatás továbbra is a nap huszonnégy órájában működjön, amelynek ebben a helyzetben a különösen felértékelődött a jelentősége. (A Távszem – amelyről lapunk hasábjain többször is beszámoltunk – egy ingyenes alkalmazás, amelyet látássérült emberek vehetnek igénybe okostelefonjaikkal, támogatást kérhetnek a készülék kamerájának segítségével egy központban dolgozó látó operátortól.) „Most mutatkozik meg igazán, milyen hasznos a Távszem szolgáltatás, ami egy látássérült embernek felbecsülhetetlen támogatást jelent, hiszen nem igényel személyes jelenlétet, mégis segítséget kapunk látó személyektől” – mutatott rá a szolgáltatás hasznosságára az elnök.

Ugyancsak sok nehézséget okoz a vakoknak és gyengénlátóknak, hogy sorra zárnak be a nagyvárosokban a kutyafuttatók, így a vakvezető kutyával közlekedők nem tudják elengedni négylábú segítőiket biztonságos helyen. A kutyák hozzászoktak, hogy mindennap több kilométert járnak, ezért a gazdik rá vannak kényszerülve, hogy olyan feladatokat találjanak ki, amelyekkel szinten tudják tartani a kutyák tudását, illetve le tudják kötni a figyelmüket. Az MVGYOSZ létrehozott egy Facebook-csoportot, ahol mindennap új trükköt közölnek, hogy az ebeket le tudják fárasztani szellemileg. Fizikailag könnyebb, mert játszani minden kutya szeret, már amennyiben a látássérült gazdája talál a célra egy alkalmas helyszínt.

Az MVGYOSZ igyekszik minden felmerülő probléma esetén segíteni, a szövetség például kérte a bevásárlóközpontokat, hogy tegyék lehetővé a fogyatékossággal élő vásárlóknak – állapotuk igazolása után – az online vásárlást meghatározott időpontokban. Erre azért volt szükség, mert nem minden látássérültnek van családtagja, segítsége a mindennapi feladatok ellátásában. Így az online bevásárlás nagyban megkönnyítené a vak és gyengénlátó emberek életét.

A közszolgáltatók is segítik a látássérült emberek boldogulását, a Volánbusz például lehetővé tette, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt a látássérültek ingyen utazhassanak a járatokon, mivel a jegyvásárlást lehetővé tevő alkalmazás jelenleg nem használható teljes körűen egy látássérültnek.

Emellett a szövetség minden héten többször is hírlevelet jelentet meg, amelyben közzéteszi a legfontosabb tudnivalókat a vírus vagy a munkavállalás tekintetében. Ugyanígy működik a Távszem Facebook-oldala is, ahol szintén rendszeresen jelentetnek meg hasznos tudnivalókat.

A szövetség működteti minden olyan szolgáltatását, ami nem igényel személyes jelenlétet. Így az önálló életvitelt megkönnyítő segédeszközök beszerzését továbbra is biztosítják, hiszen a veszélyhelyzet ellenére a látássérültek nem maradhatnak fehér bot vagy „beszélő” segédeszközök nélkül. Az okosklub és a jogi tanácsadás szintén működik online, ahogy a Braille- és a nagybetűs kiadványokat, újságokat is folyamatosan biztosítják az előfizetők részére. A hangoskönyv alkalmazás napról napra bővül új könyvekkel: több szervezet, rádió is felajánlotta hangoskönyveit, rádiójátékait, hogy feltölthessék azokat a látássérült emberek számára kifejlesztett hangoskönyv alkalmazásba.

Az elnök megjegyezte: példás az együttműködésük az Emmi szo­ciális ügyekért felelős államtitkárságával és a Miniszterelnöki Kabinetirodával. Az érdekképviseleti szervezetek kezdeményezésére, véleményeik kikérésével, intézkedési tervet adott ki a minisztérium a fogyatékossággal élő emberek otthoni támogatására. A kapcsolat állandó és folyamatos.

Kapcsolódó írásaink

Variációk terápiára

ĀEgyre inkább elfogadott, hogy a reumatológiában is használatos egyes gyógyszerek iselőnyösek lehetnek a fertőzés kimenetele szempontjából – vélik szakértők

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom