Belföld

Magasabb kormányzati pozícióban a köznevelés

Maruzsa Zoltán: Kampány van, az ellenzék sajnos megint fel akarja használni a diákokat és a tanárokat, az elmúlt években több ilyen próbálkozás volt, de a legutóbbi is teljes kudarc lett

Rendszerszinten nincs tanárhiány, persze vannak helyi problémák, de ilyesmi mindig előfordult, ám ez a kormány tesz is ellene: béremeléssel és a pedagógushallgatóknak szóló ösztöndíjakkal – mondta lapunknak Maruzsa Zoltán, aki szeptembertől államtitkárként felügyeli a köznevelési területet.

Magasabb  kormányzati pozícióban  a köznevelés
„Az eddigi tapasztalatok alapján hatékony a Klebelsberg-ösztöndíj”
Fotó: MH/Bodnár Patrícia

– Mit jelent a gyakorlatban az, hogy szeptember elsejétől államtitkári rangban felügyeli a köznevelést, vagyis önálló államtitkárságot kapott az ágazat?

– Ennek az az üzenete, hogy a kormányzat hangsúlyosabban szeretne odafigyelni a köznevelés ügyeire, ezért magasabb kormányzati pozíciót biztosít a szakterület számára. Különböző kormányzati döntéshozó fórumokon például magasabb szinten lehet képviselni a köznevelést, de az alapvető feladatok, felelősségi körök nem változtak. Természetesen nemcsak a munkaszervezésben kap nagyobb hangsúlyt a köznevelés, hanem az anyagi források terén is: 2020-ban 645 milliárd forinttal több jut oktatásra, mint a baloldal által utoljára benyújtott, 2010-es költségvetésben. Folyamatban van a köznevelési infrastruktúra megújítása, jelenleg is nyolcszáz beruházás zajlik, összesen 276 milliárd forint értékben.

– A köznevelési rendszer egyik legtöbbet emlegetett gyengesége a tanárhiány, számtalan cikket olvashattunk a betöltetlen álláshelyek számáról az elmúlt hónapokban.

– Ha mondjuk, ezerhétszáz álláshely van meghirdetve a százhetvenezer kollégával dolgozó rendszerben, az azt jelenti, hogy az álláshelyek egy százalékára keresünk kollégát, ami nem szokatlan hazánkban egyik ágazatban sem. Egyébként ez a nagyságrend a nyári időszakra jellemző, a pedagógustársadalomban ilyenkor szokás a munkahelyváltás, egy felelős pedagógus ugyanis nem tanév közben keres másik iskolát, hacsak nem indokolja azt valami sürgős ok, például költözés. Érdemes észrevenni, hogy jelentősen csökkent a tanulók száma 2010 óta, viszont hatezerrel több pedagógus dolgozik az iskolákban, arányaiban tehát nincs szó csökkenésről, sőt. Ezért megalapozott, hogy rendszerszinten nincs tanárhiány, persze vannak helyi problémák, és nagyon fájdalmas tud lenni, ha például egy település iskolájában egy jó matematika–fizika szakos tanárt keresnek már két éve. De ilyesmi mindig is előfordult. A különbség az, hogy ez a kormány tesz is ellene: a pedagógusbér-emeléssel és a pedagógushallgatóknak szóló ösztöndíjakkal gondoskodunk a pedagógusutánpótlásról. Ne feledjük, a szocialista kormány tizenötezer pedagógusállást épített le.

– Van azonban „minőségi” pedagógushiány, ezt szülőként is tapasztalhatja az ember. Ráadásul pár év múlva súlyosabb gondokat okozhat az elöregedés. Hatékonynak mutatkozik-e a Klebelsberg-ösztöndíjrendszer?

– Olyan biztosan van, hogy valahol felkészültebb, motiváltabb tanárt szeretnének találni, és ilyenkor sajnos nem biztos, hogy az álláshelyre hat jelentkező közül lehet választani. Azt is tudjuk, hogy a pedagógustársadalom korfája alapján 2022 után a jelenleginél nagyobb mértékű nyugdíjba vonulásra lehet számítani, a most évi legfeljebb háromezres szám akár ötezerre is emelkedhet majd. A nyugdíjazás után egyébként biztosított a továbbfoglalkoztatás lehetősége, illetve óraadó tanárként is dolgozhat a pedagógus, ezért nem lehet pontosan kimutatni a nyugdíjba vonulás hatását. A pályán nyolcvankét százalékban nők dolgoznak, és mivel a negyven év munkaviszony utáni nyugdíjba vonulás lehetősége adott a számukra, ez is kiszippant munkaerőt az oktatási rendszerből, hozzátéve persze, hogy ezen a területen negyven év után maximálisan megérdemelt a nyugdíjasok pihenése. A Klebelsberg-ösztöndíj – az eddigi tapasztalatok alapján – hatékonynak látszik. Egyrészt magasabb ösztöndíjat kapnak a hallgatók a hiányterületeken, elsősorban a természettudományos képzéseken, ezzel ebbe az irányba tereli a fiatalokat. Másrészt később a pályán tartja őket, hiszen legalább az ösztöndíj folyósításával megegyező ideig a köznevelésben kell dolgozniuk, ezt vállalják. Még várni kell, hogy egyértelműen látható legyen az eredmény, hiszen tavaly végeztek először magasabb számban ezeken az új tanárszakokon, de egyelőre úgy tűnik, nagyobb arányban lépnek be a pályára az ösztöndíjasok. Vagyis csökkenti a hallgatói lemorzsolódást és a pályaelhagyást is.

– A másik, ami akadályozhatja a pályaelhagyást, az az újabb béremelés lenne. Mikor kerülhet sor az életpályamodell módosítására?

– Azt szögezzük le, hogy jelentős pedagógusbér-emelést hajtottunk végre az elmúlt években. Átlagosan ötven százalékkal emelkedett a pedagógusok bére. Összességében száznyolcezer kolléga minősült már, és mintegy tízezren szerezték meg a mesterpedagógusi fokozatot, ami már jelentős béremelkedéssel jár. A továbblépés érdekében minden, a pedagógusokat érintő kérdésben továbbra is folytatjuk a párbeszédet a pedagógus szakszervezetekkel.

– Jövőre számíthatnak rá a pedagógusok?

– Az eddigi béremeléseket garantálva a 2020-as költségvetésben 355 milliárddal többet költünk a pedagógusbérekre 2010-hez képest. A kormány már dolgozik az iskolaigazgatók béremelésének előkészítésén is, és mint mondtam, folytatjuk a párbeszédet.

– Kásler Miklós miniszter a tanévnyitón bejelentette, hogy elkészült az új Nemzeti alaptanterv. Mikor kerül a kormány elé?

– Ez egy hónapok óta tartó folyamat, amelyben nagyon sok szereplő vesz részt. Tavaly
a Nat munkaanyaga, azt átdolgozva pedig most egy olyan szakmai dokumentum készült el, amely még a tárcán belül is vizsgálat tárgya, a szakmai partnerekkel is egyeztetni kell, azt követően pedig a kormány elé kell juttatnunk.

– Milyen mértékben kell majd átdolgozni a tankönyveket az új Nathoz?

– Előbb várjuk meg, milyen lesz a végleges új Nat, aztán jöhetnek a tartalomfejlesztési kérdések.

– Az ellenzék bejelentette, hogy Alkotmánybírósághoz fordul a köznevelési törvény módosításai miatt. Akadályozhatja ez a végrehajtást?

– Önkormányzati választási kampány van, és az ellenzék tudatosan mostanra időzítette ezt az akciót, hiszen ezt már hónapokkal ezelőtt is megtehették volna. Az ellenzék sokadik alkalommal a diákokat, a szülőket, a tanárokat próbálja hergelni álhírekkel. A köznevelési törvény módosítása a gyermekek érdekét szolgálja. A beadvánnyal még nem találkoztunk, ezért nem tudjuk, pontosan mely részekre vonatkozik, és mi a kifogások tárgya. Álláspontunk szerint nem merülhet fel jogi aggály az Alaptörvénnyel való megfelelés tekintetében, hiszen a benyújtás előtt ezt megvizsgálta a kormány. A magántanulói státusszal kapcsolatos jogszabály szeptember elsejétől hatályos, a tanulói jogviszonyok felülvizsgálatára egy teljes évünk van, tehát ha nem húzódik el az AB-eljárás, akkor az a végrehajtást nem akadályozza. Mivel az óvoda- és iskolakezdésre vonatkozó új szabályok a jövő évi beiratkozásokat érintik, erre ugyanez igaz.

– Mikorra készül el az iskolaérettség megállapításával kapcsolatos rendelet, és nagyjából mit tartalmaz majd?

– Teljesen időben vagyunk, hiszen ez a jövő szeptemberi beiskolázást érinti. Folyamatban van a jogszabály előkészítése, az ősz folyamán el kell készülnie. A kormányhivataloknak és az Oktatási Hivatalnak lesznek feladatai, egyrészt helyi szinten, másrészt az országos adatbázisokat, nyilvántartásokat kell összefésülni, hogy lássuk, megtörtént-e az óvodakezdés, vagy felmentették-e az adott gyermeket. Az iskolakezdésnél szintén helyi és országos feladatok is lesznek. A benyújtott kérelem alapján kerülhet sor annak vizsgálatára, mi az indoka annak, hogy még mindig az óvodában kellene maradnia a gyermeknek. Ha sajátos nevelési igényű, akkor a hivatal nem fog újabb vizsgálatokat folytatni, hiszen azt a szakértői bizottság már megtette. Más esetekben
a szakmai érveket az OH az adott óvoda bevonásával tudja majd egyeztetni. Amennyiben a szakmai anyagok ezt alátámasztják, akkor a kérelem támogatható, ezért maradt meg a felmentés lehetősége. Ha azonban esetleg azt tapasztaljuk, hogy egy óvoda húszból húsz gyereket visszatart, akkor az intézmény szakmai munkája megkérdőjelezhető, és akkor ott felmerül, hogy szakmai támogatásra van szükségük. Vagyis az országos átlagtól érdemben eltérő gyakorlat esetében sor kerülhet intézkedésre, de ez elsősorban pozitív szakmai segítséget jelent. Megjegyzem, az adott település szociokulturális környezete generálhat akár jelentős eltérést is. Az Oktatási Hivatal pont annyira tudja megítélni –az intézményvezetőtől bekért adatok alapján – az iskolaérettséget, mint a korábban felkért szakértők. Egyébként a hároméves kortól kötelező óvodáztatás bevezetése óta tíz százalékkal bővült az óvodába járók aránya, de még mindig van tíz százalék, akik esetében sem jegyzői felmentés, sem beíratás nem történt. Az érintett hároméves gyermekek csaknem nyolcvanhét százaléka óvodába jár, három százalék esetében volt felmentés, a többiről nincs információnk, ez pedig nem helyes.

– Mi a véleménye a diáksztrájkokról?

– Ahogy mondtam, önkormányzati választási kampány van, az ellenzék sajnos megint fel akarja használni a diákokat és a tanárokat. Az elmúlt években több ilyen próbálkozás volt, ezek politikai akciók. A legutóbbi is teljes kudarc lett, az iskolákban teljesen rendben zajlott a tanítás, a hiányzó diákok száma megegyezett egy átlagos napéval. A legitimitással bíró, választott diákönkormányzati vezetőkkel, az Országos Diáktanáccsal korrekt együttműködésünk, eredményes munkakapcsolatunk van, pedig vannak köztük más diákszervezetekben is szerepet vállaló képviselők is. Valószínűleg ők is látják, hogy a fiatalok, a diákok ma minden eddiginél több támogatást kapnak. Például a mostani tanévben elindul a középiskolás diákok külföldi ingyenes nyelvtanulását támogató program, és több mint egymillió gyermek kap ingyen tankönyvet, jövőre pedig már minden diák. Emellett hatszázezer gyermek étkezik ingyen vagy kedvezményesen.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom