Ajánló

Svéd rendezőé lett a miskolci fesztivál fődíja

Harmincnyolc ország filmjeit vetítették a CineFesten

Véget ért a CineFest, a Miskolcon rendezett nemzetközi filmszemle fődíját egy svéd rendező thrillerje kapta, amelynek főhőse egy segélyhívást fogadó rendőr. A nagydíjat egy javítóintézetben került fiú történetét bemutató szlovén alkotásnak ítélték, a legjobb kisfilm pedig egy izraeli kamaradráma lett.

CineFest 20180924
Hildebrand István operatőr vehette át az életműdíjat a számos kultikus alkotásáért (Fotó: MTI - Vajda János)

Díjátadó gálával fejeződött be a Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál szombat este. A miskolci Művészetek Házában tartott rendezvényen Krucsainé Herter Anikó, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kulturális ügyekért felelős helyettes államtitkára a távirati iroda tudósítása szerint azt mondta: ez a fesztivál a szakma jelentős ünnepévé vált, Európa egyik nívós szemléje lett. A magyar filmiparról szólva rámutatott, sorozatban készülnek a színvonalas alkotások. Bíró Tibor, a fesztivál igazgatója úgy fogalmazott: az idei fesztiválon sokszínű és színvonalas filmkínálatot sikerült bemutatni, harmincnyolc ország filmjeit vetítették, a kisjátékfilmeken kívül negyvenhét nagyjátékfilmet is bemutattak, közülük tizenkilenc volt a versenyprogram része. Hangsúlyozta azt is, hogy az idei év két kiemelkedő magyar alkotása, Nemes Jeles László Napszállta és Szilágyi Zsófia Egy nap című filmje is szerepelt a versenyprogramban, ezek egyben hazai premierek is voltak.

A CineFest fődíját, a Pressburger Imre-díjat, valamint a Nemzetközi Ökumenikus Zsűri elismerését Gustav Möller svéd rendező Dániában készült első nagyjátékfilmje, A bűnös című thriller kapta. A zsűri méltatása szerint lenyűgöző az a csodálatos filmes nyelvezet, amellyel ezt a meghatóan emberi történetet elmesélik az alkotók, megérintette a testületet a főszereplő igyekezete, hogy megmentsen másokat, miközben szembenéz a saját múltjával is. A film főhőse egy rendőr, akinek az őrsön egy újabb unalmas feladatokkal teli napja közeledik a végéhez, amikor megszólal a telefon: egy nő van a vonal végén, akit elraboltak.

A nagydíjat, a Zukor Adolf-díjat a szlovén Darko Stante rendezte Ok-okozat című film érdemelte ki, a méltatás szerint a teljes színészi gárda játéka mély benyomást tett a zsűrire, a dráma megrázó hitelességgel ábrázolja azt, mivel jár az önelfogadás hiánya. Főhőse egy tizennyolc éves fiú, akit problémás viselkedése miatt javítóintézetbe küldenek, és egy idő után szembe kell néznie saját lelkiismeretével és erkölcsi elveivel.

Azt már korábban bejelentették, hogy az életműdíjat ezúttal az idén kilencven éves Hildebrand István operatőr kapja: ő fényképezte az 1960-as, 1970-es és 1980-as évek leglátványosabb produk­cióit, Keleti Márton és Várkonyi Zoltán alkotótársaként.

Három különdíjat is kiosztott a zsűri. Az egyiket Nemes Jeles László új drámája, az 1913-ban játszódó és a velencei filmfesztiválon a kritikusok nemzetközi szövetségének FIPRESCI-díjával kitüntetett Napszállta kapta, a laudáció szerint a kimagasló operatőri munkáért, a történetvezetésért és a kosztümökért. A másikat Lars Kraume német rendező megtörtént eseményeket feldolgozó, A néma forradalom című alkotása, amely 1956-ban Kelet-Németországban játszódik. A magyarországi népfelkelés miatt csendes megemlékezést tartó iskolai osztály történetét mutatja be a dráma, a méltatás szerint az önkényuralmi rendszerben tanúsított civil kurázsi ábrázolása miatt kapta az elismerést. A harmadik különdíjat pedig Lucas Castán spanyol rendező Az igazi férfi sosem sír című rövidfilmjének ítélték, amely jéghokis közegben mutatja be egy apa és fia kapcsolatát. A méltatás szerint nagyszerűen elmesélt, megindító történetet ábrázol törődésről és kitartásról, magabiztos rendezésben, kimagasló operatőri teljesítménnyel.

A legjobb kisjátékfilmnek járó elismerést Dagbar Agami izraeli alkotó Végső tiszteletadás című filmje nyerte: a történetben apa és lánya fontos beszélgetésre kényszerül a hosszú várakozás alatt a kórház sürgősségi osztályán. A méltatás szerint hiteles párbeszédek, finom színészi játék és érzékeny filmes eszközök jellemzik ezt a nagyon személyes történetet, amely többet is elmond azon túl, amit a vásznon látunk.

A további elismerések között van a kritikusok nemzetközi szövetsége, a FIPRESCI díja, amelyet a Ne hagyj nyomot című alkotásnak ítélt a szervezet. Az egyesült államokbeli Debra Granik rendezése a laudáció szerint érzékeny filmes nyelvezettel ábrázolt megható történet egy apáról és a lányáról, akik a modern társadalomtól elvonultan, egy erdőben élik életüket. A közönségdíjat a Heavy túra című finn-norvég koprodukció, Juuso Laatio és Jukka Vidgren rendezése kapta. A fesztivál nemzetközi zsűrijét a világhírű lengyel rendező, Krzysztof Zanussi vezette, aki a CineFest nyitóünnepségén átvette Az európai mozi nagykövete-díjat, majd mesterkurzust is tartott. A szervezők retrospektív vetítéssel tisztelegtek az európai mozi meghatározó alkotója előtt.