Ajánló

Korszerűsödő mozdonyflotta

A kormány a következő években kétezermilliárd forintot fordít vasútfejlesztésre

Megújul a hazai mozdonyállomány. Az új villamos mozdonyok az IC-szolgáltatást erősítik majd. Az innovatív és korszerű közösségi közlekedés kényelmes és gyors utazást biztosít. A kormány céljaival megegyezően a vasúti infrastruktúra fejlesztése serkenti a fenntartható gazdasági növekedést és a környezetkímélő és energiahatékony célok megvalósulását hazánk klímapolitikájában.

Korszerűsödő mozdonyflotta
Palkovics László a fenntartható gazdasági növekedésről beszélt
Fotó: MTI/Illyés Tibor

Lezárult a 115 új villamos mozdony beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárás, az előzetes becsült értéknél olcsóbb ajánlattal a Siemens Mobility Kft. és a Siemens Mobility Austria GmbH közösen nyert – jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter tegnap Budapesten, a keretszerződés aláírásakor. A miniszter közölte: a kétszáz kilométeres óránkénti sebességre is alkalmas mozdonyokat az IC-szolgáltatás megújítására és az IC+ szolgáltatás bővítésére használják majd fel. Az első mozdonyok 2024-ben állhatnak forgalomba.

Kiemelte, a kormánynak az infrastruktúra és a járműállomány folyamatos korszerűsítése a fenntartható gazdasági növekedés és a javuló életminőség alapfeltétele. A tömegközlekedés versenyképességének pedig fontos eleme a környezetkímélő és energiahatékony vasút megbízhatósága, kényelmesebb használata.

A hazai gazdaság jövője magyar, high-tech és zöld, a MÁV ennek megfelelve maga fejlesztette és gyártja IC+ járműcsaládját. A negyvenmilliárd forintból elkészülő első 90 IC+ jármű több mint ötvenszázalékos hazai beszállítói aránnyal készül, és a jövőben ezt szeretnék növelni. A magyar kocsi csaknem harmadával olcsóbb a piacon elérhető, hasonló tulajdonságokkal bíró járműveknél. A kormány a következő években kétezermilliárd forintot szán a vasúti gördülőállomány megújítására – emlékeztetett Palkovics László.

A miniszter kitért rá, a hazai utasok már most számos újdonsággal találkozhatnak, ha vonatra szállnak. A hatszáz ülőhelyes, emeletes motorvonatok négy elővárosi vonalon közlekednek már, tavaly az idegenforgalmi főszezonban a Balatonnál is megjelentek, és idén is erre számíthatnak az utazók. December óta már a Tatabányára, Győrbe, Debrecenbe és Nyíregyházára tartók is használhatják a kocsikat. A gyártó vállalása szerint az év végére szállítják le a teljes, negyvendarabos flottát, így hamarosan a még villamosításra váró lajosmizsei vonal kivételével mindenhol korszerű motorvonatok közlekednek.

A villamosított vasúti vonalszakaszok összes hossza 2010 óta több mint ötszáz kilométerrel, mintegy 3200 kilométerre nőtt.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: több száz milliárd forint értékben vannak folyamatban vasúti pályarekonstrukciók, amelyek már több mint ötszáz kilométer hosszú szakaszon teszik lehetővé, hogy 160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedjenek a vonatok, de ehhez egyebek mellett megfelelő mozdonyok is szükségesek.